BARRERES I FACILITADORS PER A LA IMPLANTACIÓ, EVOLUCIÓ I SOSTENIBILITAT DE LA MILLORA CONTÍNUA EN PROVEÏDORS DEL SECTOR DE L'AUTOMÒBIL PRESENTADA PER: D. JULIO JUAN GARCÍA SABATER DIRIGIDA PER: DR. D. JUAN ANTONIO MARÍN GARCÍA Resum: Un dels principals reptes de les empreses occidentals en les últimes décadas ha Sicut millorar la competitivitat a través de constants millores incrementals en la calitat dels productes i l’eficiéncia dels processos. En est ámbito, la millota continua, basada en la participación activa de todos els treballadors de l’empresa s’ha establit como una poderos ferramenta per a conseguir ventages competitives. Aço és Un dels principals reptes de les empreses occidentals en les últimes dècades ha sigut millorar la competitivitat a través de constants millores incrementals en la qualitat dels productes i l'eficiència dels processos. En este àmbit, la millora contínua, basada en la participació activa de tots els treballadors de l'empresa, s'ha establit com una poderosa ferramenta per a aconseguir avantatges competitius. Açò és així gràcies al factor humà que, a causa de les seues característiques intangibles (coneixement, actituds i habilitats), és difícil de copiar. A pesar d'açò, encara hi ha la necessitat estendre la millora contínua a Espanya, sobretot en entorns de mitjanes i xicotetes empreses. Inclús el sector de l'automòbil, on tradicionalment està molt estesa la millora contínua, es troba en etapes molt bàsiques i, en molts casos, poc orientada estratègicament Probablement, tot açò siga resultat del que ja han plantejat alguns autors quan indiquen que un dels aspectes més importants de la millora contínua és que no és fàcil d'implantar. El marc teòric realitzat per a contextualitzar el treball mostra que hi ha abundant literatura sobre la definició de la millora contínua, possibles beneficis de la seua implantació així com de les formes que solen presentar els programes de millora contínua. Una de les conclusions més importants de la revisió és el resultat en el que exposa que la literatura sobre la millora contínua sol ser prescriptiva, però fracassa al cobrir la implantació. L'objectiu de la tesi sorgix per a cobrir eixe buit de la literatura: aclarir com aconseguir la implantació, evolució i sostenibilitat de la millora contínua. Inicialment la tesi explora la possibilitat de millorar els indicadors productius a través d'equips de millora contínua en proveïdors de la província de Valéncia. Es mostren els resultats, tant quantitatius com qualitatius d'una implantació de millores a través de la utilització d'esdeveniments kaizen en proveïdors de primer nivell del sector. Es pot afirmar que a partir de l'aplicació de tècniques de millora contínua s'obtenen resultats més que satisfactoris en les millores dels principals indicadors productius. Coneixent que la implantació de la millora contínua produïx bons resultats, pareix lògic que totes les empreses participants en estos programes hagueren continuat explotant les possibilitats de la millora contínua. La investigació tracta d'aclarir els motius pels quals determinades empreses havien aconseguit avançar en la implantació de la millora contínua, o al contrari, perquè no havien aconseguit implantar amb èxit el dit mètode de treball. Per a això s'ha triat la d'investigació qualitativa, concretament la Teoria Fonamentada (Grounded Theory). A través d'entrevistes amb proveïdors del sector de l'automòbil, es perseguix validar, refutar o ampliar la teoria existent sobre barreres i facilitadors que permeten la implantació i sostenibilitat de la millora contínua, i aclarir els mecanismes que les empreses activen per a superar les barreres i identificar possibles facilitadors que aplanen el camí de la millora contínua. En el treball es valida la teoria existent sobre barreres i facilitadors i a més s'identifiquen nous facilitadors. Es va observar a més, que havia d'existir alguna relació entre els facilitadors trobats i el grau d'implantació de la millora contínua en les empreses. Alguns dels facilitadors de la millora contínua eren claus per a l'inici de la implantació i altres eren per a etapes més avançades de la millora contínua. A més es va observar que entre les empreses visitades hi ha algunes que utilitzen tècniques de millora contínua com una forma de treballar en el dia a dia, i altres empreses que només organitzen equips de millora quan sorgien els problemes. Confirmant la hipòtesi que la millora contínua es produïx per etapes. A pesar que la literatura sobre facilitadors i barreres pretén donar guies per a implantar i sostindre la millora contínua, en pocs treballs les enllacen amb models d'evolució existent. A causa d'això es considera necessària una investigació que presente un model que integre els models d'evolució amb les barreres i literatura identificades. El resultat final de la tesi tracta de cobrir eixe buit i és, per tant, un model que enllaça el procés d'evolució de la millora contínua amb les barreres i facilitadors identificats. Dit model a més aporta a les empreses una seqüència d'implantació de facilitadors que els permeta avançar amb èxit en el desenrotllament de la millora contínua.