Resum Des de la seua introducció, els motors de combustió interna alternatius han sigut desenrotllats amb el primer objectiu de reduir el consum i millorar el rendiment i facilitat de conducció. Amb el temps, la contaminació s’ha convertit en un factor crític per als governs i com a conseqüència s’han introduït regulacions per a reduir les emissions contaminants dels motors. Amb el constant progrés tecnològic requerit per les normes contra la con- taminació, la injecció directa s’ha tornat indispensable quant als motors Dièsel. La introducció de combustible en la cambra de combustió permet un alt nivell de control sobre l’alliberament d’energia del procés de combustió. Amb les noves estratègies de combustió empleades, el procés d’injecció s’ha convertit en el tema principal i el doll és el factor principal. El treball realitzat al llarg d’este estudi per a analitzar el procés de mescla aire-combustible es basa en el desenrotllament de tècniques làser de diagnòs- tic. Inicialment, la injecció de Dièsel s’ha estudiat en una atmosfera isoterma per a evitar l’evaporació del combustible (n-dodecà) a través de l’ús d’una il·luminació estructurada per a mesurar la distribució de la mescla per mitjà del control de la dispersió de Mie. L’aplicació de la dispersió de Rayleigh en la part evaporada del doll injectat en una cambra a alta temperatura ha per- més l’obtenció de la distribució de combustible en una situació equivalent a l’existent en un motor real. L’anàlisi i comparació dels distints paràmetres del doll injectat en condi- cions de baixa o alta temperatura dóna la possibilitat d’entendre millor el que és el procés de mescla en els motors Dièsel. D’altra banda, segons l’estat del fluid injectat, líquid o gasós, les condicions experimentals tindran diferents efectes i la mescla aire-combustible també tindrà un comportament distint.