RESUM. En el present treball és un anàlisi sobre la situació actual de les pimes en l'Estat de Guanajuato, Mèxic es proposa un model derivat d'este estudi documental i de camp, sobre les polítiques i accions de les pimes en l'àrea del màrqueting, en el marc de la Filosofia de Qualitat Total. L'objectiu és valorar la problemàtica que amb major freqüència es presenta en les pimes de l'Estat de Guanajuato, que limita i obstaculitza la plena satisfacció del client i el millor desenvolupament d'estes empreses. El tema va sorgir per interés personal com a integrant de la Facultat de Ciències Administratives de la Universitat de Guanajuato, ja que pareix interessant un estudi en profunditat en tema de qualitat per la via del màrqueting en les pimes de l'Estat e Guanajuato. Segons les estadístiques l'Estat de Guanajuato compta amb 2.240 pimes. Algunes d'estes empreses es troben davall el respatler d'un programa d'assegurament de la qualitat, unes per les Normes ISO 9000 i altres per les normes GTO 2000. Este fet va motivar a iniciar una investigació documental i de camp buscant els factors que influïxen a l'hora d'aconseguir una certificació, sempre davall la perspectiva de la gestió de màrqueting. El treball es presenta estructurat en quatre parts: 2 La primera part assenyala la metodologia a seguir en l'estudi. La segona part de generalitats del tema, així com el referent a la història de les pimes, incloent la seua perspectiva a nivell nacional, i internacional, així com la seua situació actual en l'estat de Guanajuato. Es revisen els conceptes de la Gestió de la Qualitat des de les seues definicions, la seua història, lemes, filosofies, models i principis. Es revisa els conceptes de Màrqueting ressaltant la seua importància i paper dins de la qualitat total. La tercera part de l'estudi assenyala l'anàlisi de resultats d'una enquesta aplicada a una mostra de 363 de les pimes de la regió. La quarta part és referent a la proposta d'un Model de Gestió, derivat dels capítols anteriors, el qual descriu des de la seua definició, les seues característiques, la qual cosa oferix i el que ho limita. Es desenvolupen els seus conceptes centrals la finalitat dels quals és servir com a instrument de treball per a assegurament de la Qualitat Total en les pimes. La investigació que es realitza durant este treball serà: En primer lloc de caràcter explicativa, ja que assenyala els fenòmens que es presenten en les pimes, serà exploradora, ja que es pretén obtindre informació que ja existix. Es buscarà fer un anàlisi profunda d'este mateix tema de les pimes davall la perspectiva de Màrqueting i Qualitat Total. I finalment s'aplicarà també el tipus d'Investigació Descriptiva dau oferix un anàlisi profunda de distintes valors que es deriven de l'aplicació d'un intrumento. Per a això s'utilitzen fonts d'informació secundària per mitjà d'entrevistes personals, visites a empresa, i qüestionaris aplicats a pimes de l'Estat de Guanajuato. I com a font primària, des dels estudis realitzats per altres universitats i diverses consultories de prestigi internacional: articles i publicacions acadèmiques d'experts en màrqueting-qualitat-pimes, publicacions en revistes internacionals i articles en premsa especialitzada, així com actes de diversos Congressos de Qualitat.