Els sabotatges •ptics i les propostes que plantetgen ilúlusions •ptiques han estat molt utilitzades al m¢n de l?art, tant a la pintura, com ara al dibuix, l?escultura, etc? per• d?alguna manera, es fa m‚s complicat trobar referents al m¢n de la ilúlustraci¢, malgrat que a aquesta tesi doctoral s?evidencie que la utilitzaci¢ d?alguns sabotatges visuals aplicats al m¢n de la ilúlustraci¢, l?eixamplen i enriqueixen expressivament. Els canvis tecnol•gics procuren nous mitjans d?exposici¢ per a la ilúlustraci¢ i tamb‚ propicien el desenvolupament d?alguns tipus de sabotatges visuals, com ara els quŠ empren la manipulaci¢ del llum ambiental d?un entorn, per dur a terme el quŠ podr¡em anomenar ?el frac…s dels sentits?, en aquest cas el de la visi¢, en favor de l?ampliaci¢ del ?sentit?, en aquest cas el d?una proposta d?ilúlustraci¢ en concret. D?altra banda, les noves possibilitats d?impressi¢ i producci¢ digital tamb‚ ens proporcionen altres alternatives de presentaci¢ de les ilúlustracions, on es d¢na lloc a propostes amb acabats que juguen amb la subtilesa i el camuflatge. La utilitzaci¢ d?estratŠgies de sabotatge visual al m¢n de la ilúlustraci¢, ens obri un ventall de possibilitats a l?hora de plantejar propostes m‚s riques, obertes, que qestionen all• real de la realitat mateixa i tamb‚ la subjectivitat de les imatges. S¢n un recurs molt interessant a nivell narratiu i formal. El primer bloc d?aquesta investigaci¢ correspon al Marc te•ric i inclou tant l?estudi de referents, com ara la revisi¢ de determinats conceptes que han estat imprescindibles pel desenvolupament d?aquest treball. La selecci¢ dels conceptes i referents que s?han estudiat ha estat determinada per les necessitats que han sorgit al llarg de les pr…ctiques, establint-se d?aquesta manera un feedback continu entre la part te•rica i la pr…ctica d?aquesta investigaci¢. El primer cap¡tol d?aquest bloc correspon al Sabotatge Visual, al qual es defineix el concepte de sabotatge i es relaciona amb el concepte de percepci¢. A aquest punt s?han revisat treballs d?artistes clau, que en alguna ocasi¢ hagen treballat amb aquests conceptes, com ara Joseph Albers, Victor Vasarely, Duchamp, Escher i que han servit per poder entendre determinats conceptes te•rics relacionats amb el color, la forma o el moviment. Dintre d?aquest mateix punt, trobem un apartat dedicat al Camuflatge, on es proposen algunes tipologies i es reflexiona sobre l?articulaci¢ d?aquestes. Al punt segent, Altres Camuflatges, es proposa el camuflatge com a estratŠgia de sabotatge visual des d?un punt de vista m‚s general, revisant-se exemples de propostes properes al camuflatge i que guarden relaci¢ amb el treball pr…ctic que es desenvolupa durant la investigaci¢. s el cas d?El maquillatge, una disciplina que en ocasions s?empra per amagar determinada informaci¢ visual, El baix contrast, un tipus de camuflatge peculiar que posa en joc la capacitat que t‚ el receptor de parar o no atenci¢ a determinats est¡muls visuals subtils i per £ltim, les Lectures m£ltiples com imatges ambiges, on podem trobar camuflades dues o m‚s possibles lectures front una sola proposta visual. El segon cap¡tol d?aquest bloc te•ric s?anomena Ilúlusions •ptiques i ilúlustraci¢. En primer lloc es defineix el paper del ilúlustrador a l?actualitat, es fa una revisi¢ de les possibles aplicacions que t‚ la ilúlustraci¢ actualment i tamb‚ una reflexi¢ sobre de quina manera el desenvolupament tecnol•gic ofereix noves possibilitats de producci¢ i exposici¢ per aquesta disciplina. Finalment es relacionen les ilúlusions •ptiques amb la ilúlustraci¢ actual i es mostra una selecci¢ dels pocs treballs existents d?ilúlustradors que treballen conjugant ambdues coses. El tercer cap¡tol s?anomena Realitat i tecnologia on es fa una reflexi¢ sobre com la tecnologia ens proporciona la possibilitat de treballar una ?realitat artificial?, mot que va encunyar Krueger per explicar la capacitat que tenen els mitjans tecnol•gics d?eixamplar les nostres experiŠncies perceptives. Aquest punt ‚s de gran import…ncia en relaci¢ amb les pr…ctiques que es plantetgen al bloc pr…ctic, a les quals s?ha emprat eixa tecnologia per dur-les a terme. El quart punt es anomenat Manipulaci¢ del color-llum. El llum i el color han estat fen•mens de gran import…ncia pel desenvolupament d?aquesta tesi, mitjan‡ant la seua manipulaci¢ podem proposar sabotatges visuals i eines de manipulaci¢ de la percepci¢ de la realitat. A aquest punt s?elabora una extensa reflexi¢ al voltant d?aquestes qestions, aportant exemples quotidians i tamb‚ revisant el treball d?un parell d?artistes, l?escultor James Turrell i l?escen•graf Robert Wilson. El cinqu‚ i darrer punt d?aquest bloc te•ric correspon a la Percepci¢ sinestŠsica, on es defineix aquesta forma diferent que tenen algunes persones de percebre el m¢n i es relaciona amb el desenvolupament de les pr…ctiques d?aquesta tesi i amb alguns treballs de l?artista i m£sic Karsten Nicolai. Els assajos aportats en aquesta tesi han estat quatre i conformen el bloc m‚s important, ja que aquesta investigaci¢ t‚ un marcat car…cter experimental. Al primer d?ells, sota el t¡tol Personatges camuflats, s?ha jugat amb el concepte d?all• subtil, per plantejar una proposta de camuflatge visual, en la quŠ una sŠrie d?ilúlustracions es mostren amagades en les parets, esperant ser percebudes nom‚s per aquells ulls m‚s observadors. TŠcnicament s?ha fet un estudi de les possibilitats actuals de producci¢ dintre del m¢n de la ilúlustraci¢ i s?han avaluat una varietat de materials per l?aplicaci¢ d?ilúlustracions a superf¡cies bidimensionals de gran format. Al segon assaig aportat, sota el t¡tol Stereolectures, s?ha treballat el concepte del camuflatge i la multiplicitat de lectures per generar moviment. A nivell tŠcnic ha hagut un estudi de materials pl…stics per a l?elaboraci¢ de filtres de colors i tamb‚ un estudi de l?elaboraci¢ i optimitzaci¢ d?imatges digitals per a ser visionades a trav‚s d?eixos filtres, El tercer assaig, sota el t¡tol Theremin de color, correspon a la pr…ctica m‚s complexa a nivell tŠcnic. Conceptualment s?han treballat conceptes com ara la multiplicitat de lectures, el camuflatge i la sinestŠsia, i a nivell tŠcnic aquesta pr…ctica presenta el desenvolupament d?una pe‡a interactiva de lectures multimŠdia, en la qual s?ha constru‹t una interf¡cie d?interacci¢ intuitiva, mitjan‡ant la utilitzaci¢ d?un sensor IR de dist…ncia, motiu pel qual al desenvolupament podem trobar una descripci¢ detallada del proc‚s de realitzaci¢. El darrer assaig aportat porta per t¡tol Paisatge a dos temps, al qual s?han revisat qestions com ara la generaci¢ de moviment a partir del sabotatge visual i mitjant‡ant la utilitzaci¢ d?ilúlustracions fetes a mida. Finalment es presenten unes Conclusions en les quŠ s?estableixen criteris i es comparen els diferents mŠtodes i assajos utilitzats per avaluar de forma cr¡tica els resultats obtinguts, tant en relaci¢ al plantejament, com ara a l?Šxit assolit.