RESUM A pesar de les seues importants avantatges en termes de consum de combustible en comparació amb els motors de gasolina, per molt temps, el característic soroll impulsiu de la combustió Dièsel ha sigut una de les principals causes per les quals, els clients han estat poc inclinats a comprar automòbils equipats amb aquest tipus de motors. Per aquesta raó els fabricants de vehicles han dedicat esforços per a mitigar el soroll del motor Dièsel, i millorar al mateix temps el rendiment i la facilitat de conducció. A pesar de totes les millores tècniques, els vehicles equipats amb motors Dièsel ràpids d'injecció directa (HSDI), encara no ofereixen el nivell de confort dels vehicles amb motors de gasolina. El soroll constitueix un dels aspectes més importants en la definició de confort, i especialment el soroll de combustió ocupa un paper essencial en l'acústica d'un vehicle degut al fet que, com en el cas dels motors d'injecció directa (DI), aquest representa una de les fonts de soroll més importants. Així, el gran potencial dels motors Dièsel per la preservació del medi ambient --a causa de les seues baixes emissions de CO2-- podria perdre's. Aquesta situació empitjora amb les tendències de disseny actuals per la reducció de la grandària del motor, i amb els nous conceptes de combustió Dièsel (Càrrega Homogènia -HCCI, Carrega Premezclada -PCCI, etc), els quals han estat concebuts per reduir encara més les emissions de NOx i de partícules per complir amb les futures legislacions, que són massa sorollosos. Per tant, el soroll de combustió ha de ser considerat com un factor essencial en el desenvolupament dels motors, juntament amb el rendiment, les emissions i la facilitat de conducció. Per aquesta raó, són imprescindibles nous procediments d'avaluació, tant del nivell de soroll com de la qualitat sonora, que puguin ser integrats en el procés global de desenvolupament d'un motor de manera oportuna i rendible. En aquesta tesi es proposa i valida un procediment basat en indicadors de la combustió obtinguts del senyal de pressió en cadascun dels cilindres. Aquests indicadors són obtinguts per mitjà d'un innovador procediment de descomposició d'aquest senyal, amb el que les característiques associades amb la combustió i la ressonància de la càmera de combustió s'han identificat correctament. Els indicadors obtinguts es van correlacionar amb una nota representativa de la qualitat sonora, així com amb el nivell global de soroll emès. En el primer cas, no es va trobar una explicació física dels aspectes subjectius, però es van obtenir correlacions significatives que van aportar guies per al disseny de motors amb millor qualitat de so. En el segon cas, es va assolir una predicció més precisa del nivell d'emissió de soroll, que la que es pot obtenir utilitzant el procediment tradicional a través de la determinació de la corba d'atenuació del bloc, degut al fet que amb el mètode desenvolupat és possible tenir en compte les característiques del procés de combustió amb major contribució al nivell de soroll emès. En una qüestió tan complexa com ho és el soroll emès per motors Dièsel en un ampli rang de condicions d'operació, les tècniques d'anàlisis clàssiques són útils principalment per a l'avaluació del producte final, però no en les etapes inicials del desenvolupament dels motors. La novetat del procediment proposat en aquesta tesi, resideix en el fet que permet identificar les característiques més rellevants de la font de soroll (conseqüència de la combustió) i quantificar-les mitjançant indicadors robusts i fiables que estan bé correlacionats, tant amb el nivell global del soroll com amb la qualitat sonora dintre del rang d'operacions d'interès. Atès que el senyal de pressió dels cilindres està disponible des de les etapes inicials del desenvolupament del motor, el procediment proposat resulta una atractiva eina que permet la integració del soroll en el procés global del desenvolupament, evitant així la necessitat de dependre de proves d'escolta costoses i de llarga durada.