La present tesi està enfocada a l'estudi del fenomen de bombament del turbocompressor centrífug, destinat a la sobrealimentació de motors de combustió interna alternatius d'automoció. En primera instància, s'ha realitzat una investigació de l'estat de l'art actual referent a la sobrealimentació de motors. Així es va determinar, entre altres coses, que el fenomen de bombament s'ha fet rellevant actualment a causa de la tendència al downsizing dels motors, i per tant, a la creixent demanda de sobrealimentació. S'han desenvolupat metodologies d'assajo que permeten estudiar el fenomen de bombament en els sistemes de sobrealimentació. Una de les propostes és una tècnica per provocar el bombament de forma controlada en banc motor, que consistix en la injecció d'aire al col lector d'admissió del motor. Aquesta permet prendre en consideració les condicions reals d'opera-ció del grup de sobrealimentació. Així mateix, s'ha proposat un mètode d'anàlisi mitjançant l'espectre dels paràmetres mesurats, per identificar i determinar de forma precisa el començament del fenomen de bombament. Els assajos en transitoris de motor també han tingut la seua part rellevant, demostrant bona concordança amb el mètode d'injecció d'aire. Juntament amb l'estudi experimental, també s'ha recorregut a la simulació computacional amb diversos propòsits. D'una banda, la simulació unidimensional mitjançant un model d'acció d'ones de pressió, va permetre representar el fenomen de bombament amb bona concordança amb l'experimentació. D'altra banda, la simulació computacional tridimensional [CFD/URANS (Unsteady Reynolds Average Navier-Stokes)], es va utilitzar per estudiar els patrons de flux que es desenvolupen en el compressor centrífug, cosa que ha ajudat a la comprensió dels factors aerodinàmics relacionats. D'acord amb les eines experimentals i de modelatge desenvolupades es va realitzar una extensa campanya d'estudi del fenomen de bombament. Es presenta una síntesi dels treballs experimentals i de modelització per a l'avaluació del comportament de diferents configuracions dels circuits de sobrealimentació. De particular interès són les geometries dels accessoris d'entrada al compressor propostes, que es plantegen com a recurs per a l'ampliació del marge de bombament. També s'ha estudiat l'efecte del flux polsant generat pel motor sobre el límit de bombament.