Resum La present tesi doctoral té com a objectiu principal el desenvolupament d'una nova metodologia de modelitzaciķ en temps real dels nivells de servei en autopistes mitjanįant la utilitzaciķ de la informaciķ proporcionada pels sensors, actualment instalˇlats a la carretera. Es pretén que aquesta modelitzaciķ puga ser utilitzada pels sistemes de gestiķ del trānsit, per a obtindre una caracteritzaciķ més ajustada dels nivells de servei. Aquesta caracteritzaciķ millorarā la gestiķ del trānsit, ja que la determinaciķ dels nivells de servei en temps real ajudarā a prendre decisions per a l'activaciķ de les mesures de gestiķ del trānsit. La investigaciķ ha estat basada en la hipōtesis fonamental de que els sis nivells de servei definits pel Manual de Capacitat (HCM2000), no es consideren adequats per a la gestiķ dināmica del trānsit per dos raons fonamentals: a) la metodologia és totalment estātica i estā orientada al dimensionament de les xarxes viāries y b) que entre alguns nivells de servei no existeixen variacions significatives en les condicions de circulaciķ. En el desenvolupament del treball es distingeixen dos fases. La primera consisteix en una fase de reducciķ de dades. Aquesta reducciķ ha estat basada en un anālisis de la qualitat de dades obtingudes per les estacions de monitoritzaciķ, basades en espires. El resultat de la reducciķ ha consistit en la creaciķ d'un conjunt de filtres per a la depuraciķ de les dades que garanteix la qualitat dels mateixos. En la segona fase es porta a terme la proposta i anālisi de diferents mčtodes per a l'obtenciķ del cālcul del nivell de servei. Aquests mčtodes sķn: 1. Obtenciķ del nivell de servei basat en HCM dināmic, definit al Manual de Capacitat. En aquest mčtode s'utilitza per al cālcul els valors d'intensitat i percentatge de vehicles pesats de la ETD. 2. Metodologia analític-prāctica d'obtenciķ del nivell de servei basaten HCM dināmic. En aquest mčtode es considera la definiciķ de la velocitat lliure obtinguda a partir de la velocitat mitjana geomčtrica per aquells intervals en que els valors d'intensitat de secciķ de mesura son inferiors a 400 veh/h. 3. Metodologia analític-prāctica d'obtenciķ del nivell de servei basat en la matriu velocitat ocupaciķ. Aquesta nova proposta es fonamenta sobre una de les tres corbes fonamentals de l'Enginyeriadel Trānsit, la que relaciona la velocitat mitjana i el percentatge de temps d'ocupaciķ, mesurades a través dels equips d'obtenciķ de dades de trānsit (ETD). Una vegada definits i analitzats els diferents mčtodes s'ha realitzat una comparativa entre ells, així com una prova de contrast que permeta determinar la bondat del anālisi. A més, mitjanįant un anālisi, basat en la teoria de conglomerats, s'ha confirmat la hipōtesi de treball del mčtode 3. S'ha pogut concloure que per la gestiķ dināmica del trānsit en temps real, el conjunt de nivells de servei adequats per a la gestiķ del trānsit son els quatre nivells de servei, ja que presenten una clara transiciķ gradual entre els diferents nivells. Abstract Abstract