Propuesta de un modelo de análisis redinformétrico multinivel para el estudio sistémico de las universidades españolas (2010) Enrique Orduña Malea Resumen (Valenciano): La universitat, en tant que institució mil•lenaria, té un pés i influència inqüestionables a la societat actual. Una influència tant activa (en la seua vessant formadora de futurs professionals i ciutadans, de generació de nou coneixement i investigació, i de transferència, desenvolupament i innovació) com passiva (a causa de les seues enormes necessitats de finançament). Aquest pes i influència de les universitats en la societat marquen la necessitat d'establir mecanismes i procediments per a analitzar el seu rendiment, eficiència i eficàcia com a institució, així com d'instruments per a visualitzar adequadament aquest rendiment, tot açò en el context d'una societat marcada per la gestió i transferència massiva d'informació a través de les xarxes de comunicació. Hi ha per tant tres línies d'investigació complementàries: l'anàlisi de la universitat, el seu rendiment (explicitat pel rastre digital que aquesta genera i les tècniques existents per a quantificar-lo), i la visualització d'aquest rendiment, on la tècnica del rànquing està molt estesa donat l'impacte que el seu format genera en els usuaris. A més, la naturalesa sistèmica de l’universitat determina, complica i fita cadascuna d'aquestes àrees. La present tesi doctoral pretén per tant explorar les capacitats que la cibermetria proporciona per a analitzar, des d'un punt de vista sistèmic, les universitats del sistema espanyol, amb el propòsit d'obtenir nou coneixement sobre el rendiment d'aquestes que permeta la construcció futura de rànquings sistèmics d'universitats. Per aquesta raó, en primer lloc s'ofereix un estat de la qüestió enfocat en les tres principals línies de treball (universitat, rànquing i cibermetria), amb l'objectiu d'oferir un marc de treball exhaustiu i crític. Després de la part introductòria, es proposa un model d'anàlisi redinformètric multinivell d'universitats que facilite l'obtenció d'informació estructurada, i que permeta la seua posterior utilització en el disseny i elaboració de rànquings web d'universitats. Aquest model d'anàlisi es basa en l'establiment de tres nivells (institucional, extern i satèl•lit) i dos subnivells (contorn i intern). Una vegada proposat el model, el treball es planteja validar-lo, primer mitjançant d'una anàlisi descriptiva del sistema universitari espanyol en la Xarxa durant 2010, i posteriorment amb una anàlisi de rendiment a través de l'aplicació de diversos indicadors redinformetrics en cada nivell del model, amb la finalitat d'identificar els patrons de distribució i dispersió de cada indicador en cada universitat i a tots els nivells d'estudi, així com la seua evolució en el temps. L'anàlisi descriptiva parteix de l'estudi sistèmic de la universitat espanyola per a obtenir, en funció de les seues missions, les diferents unitats internes de la universitat. Després de la identificació del tipus d'entitats (institucions i productes), es procedeix a identificar, recuperar i analitzar, en cadascuna de les 76 universitats del sistema espanyol, tots els ítems -i els corresponents URLs- disponibles. L'anàlisi de rendiment parteix de la selecció d'un conjunt de fonts d'informació (motors de cerca, directoris, etc.) i indicadors (fonamentalment de grandària, esment i audiència) para, a continuació, aplicar-los a cada URL (d'universitat o unitat universitària), en 4 mostres trimestrals al llarg de 2010. Els resultats obtinguts mostren que el model d'anàlisi proposat, basat en nivells (institucional, extern i satèl•lit) i subnivells (contorn i unitat) és senzill, independent de tècnica i proporciona informació estructurada que permet una anàlisi completa de cada institució. A més, la separació del model conceptual i la seua aplicació permet l'actualització constant del model sense necessitat de modificar la seua estructura general. Igualment, es conclou que la redinformetria (com a tècnica a través de la qual s'aplica el model en aquest treball) aporta informació d'interès per a la descripció de les universitats donat que és una tècnica d'investigació documental, i que la seua utilització permet realitzar anàlisis sistèmics, que es demostren com a necessaris per a una descripció completa de les universitats, com a objectes d'estudi en si mateixos. A més, proporciona informació no obtenible per altres mètodes i en uns ordres de magnitud tals que no es poden obviar. La interpretació d'aquests indicadors web mostra clarament que l'espai acadèmic espanyol en línia és excessivament complex, a causa de les excessives pràctiques de multidomini (de 7.467 entitats universitàries de contorn i unitat identificades, es localitzen 13.941 URLs vàlides) i redireccionament (existent en el 19,74% de les universitats). No obstant això, el model, junt als seus avantatges, presenta també una sèrie de limitacions: el model es troba excessivament limitat per la part instrumental de la redinformetria, la qual cosa fa que els seus resultats hagen de ser presos amb molta cautela; el nivell institucional intern o d'unitat del model només és aplicable al cas espanyol, on les funcions i estructura universitària vénen clarament explicitades legalment i no tenen per què coincidir amb la d'altres sistemes universitaris; i el model no recull totes les categories i atributs de diversitat identificats en aquest treball.