Resum Títol: PROPOSTA D’UN MODEL DE GESTIÓ D’IDEES ADAPTAT A LES CARACTERÍSTIQUES ORGANITZATIVES I D’INNOVACIÓ DE LES EMPRESES. EL CAS DE LA COMARCA DE LA SAFOR. Presentada per: Na Cristina Santandreu Mascarell. Dirigida per: DR. En Jordi J. Mauri Castelló. DRA. Na Lourdes Canós Darós. La innovació és la base de les empreses del futur. La raó la podem trobar en la pressió exercida per un mercat format per clients cada vegada més exigents a causa de les múltiples possibilitats d’interacció; a les noves tecnologies; als competidors, cada volta més agressius; o al reconeixement d’un món globalitzat i al mateix temps més petit per les facilitats d’informació i col·laboració. Podríem seguir justificant la importància de la innovació empresarial, però ja existeixen moltes investigacions que tracten aquest tema i que, a més a més, identifiquen quina cosa afegeix valor i diferència a l’empresa en un ambient altament competitiu i globalitzat. En consequència, no podem imaginar una empresa de qualsevol tamany, sector o mercat que no haja d’estar en tot moment preocupada per la innovació de qualsevol tipus, fent que els processos no siguen només una iniciativa, sinó un costum que ha de ser portat amb persistència. Hem passat d’innovar, entès com “fer de nou” a un conjunt molt més ampli d’elements que formen un sistema d’innovació, que es dóna en les empreses, universitats, centres d’investigació, etc, i s’integra tot de forma conjunta per configurar la capacitat innovadora d’un país. La nostra investigació se centra en un dels aspectes de la innovació, com resultat d’una nova estructura d’organització en les empreses, que implica la capacitat de les persones i empreses per aprendre contínuament per tal d’adaptar-se al canvi que suposa sempre el fet d’innovar. Açò implica canvis en l’organització, el quals donen lloc a la coordinació de noves formes de treball, i així s’aconsegueixen, a través de la innovació, una sèrie d’avantages competitius que diferencien les empreses. En aquest context cal tenir en compte que la posició competitiva de les empreses es troba en les amenaces i oportunitats de l’entorn i en les seues fortaleses i debilitats, que no són estàtiques i que canvien amb el temps. Així, les empreses necessiten una gran quantitat d’informació que han de gestionar i analitzar per a prendre les decisions adequades, essent aquesta informació tant interna com externa. Qui gestiona en la realitat aquesta informació i pren les decisions en les empreses són les persones, per la qual cosa partim de la importància de les persones en les empreses per presentar tres línies d’investigació que tenen com a vincle principal les persones i la seua forma de treballar: 1) Primera línia d’investigació. Relaciona el funcionament intern de les persones (cervell) amb les tecnologies de la informació i la comunicació. En aquest sentit, introduïm la relació amb les empreses, i concloem que existeix una similitud entre ells en la forma de tractar la informació per a la presa de decisions. 2) Línia d’investigació principal. S’identifiquen formes comunes de treball (bones pràctiques) en empreses innovadores. 3) Segona línia d’investigació. Se relacionen estes formes de treball, que són les demandades per les empreses, amb les competències dels titulats universitaris. En aquest treball es profunditza en aquestes línies i s’obtenen resultats útils per al món acadèmic i per a les empreses que vulguin generar innovacions.