RESUM Esta Tesi Doctoral demostra que la realitat de les xarxes de transport que caracteritzen els problemes de rutes reals de les empreses, és molt complexa i asimètrica; i açò queda reflectit en les matrius de distàncies (temps i cost) entre parells de localitzacions que són la base de tot problema de rutes. En esta investigació, es quantifica la mesura en què el grau d'asimetria de les matrius de distàncies depén de factors com el territori i la localització dels clients; i se subratlla la importància de l'obtenció de les matrius de distàncies reals asimètriques i la barrera d'entrada que això suposa. L'objectiu principal d'esta Tesi Doctoral és quantificar en quina mesura la asimetria té un efecte sobre l'eficiència i eficàcia de les principals heurístiques i meta-heurístiques reconegudes en la resolució de dos casos fonamentals dels problemes de rutes: el TSP i el CVRP. Addicionalment, també s'estudia l'impacte d'altres factors (el territori, la localització, el nombre de clients, la demanda i la capacitat máxima) en els resultats (temps computacional i bondat de la solució). Per mitjà de la realització de multitud d'experiments computacionals i anàlisis estadístiques dels resultats (ANOVA entre altres), es demostra que totes les tècniques estudiades es veuen afectades en major o menor mesura per la asimetria i altres factors; i que les solucions als problemes simètrics poc o res tenen a veure amb les solucions en el context asimètric (ni quantitativa, ni qualitativament). Amb tot això, es pot inferir que la asimetria té un efecte molt important sobre tots els problemes de rutes de vehicles, i per tant ha de ser considerada com un factor clau de qualsevol desenrotllament i investigació d'aplicació en el context real de les empreses. Paraules clau: asimetria, problemes de rutes de vehicles, TSP, CVRP, SIG, matrius