Resum (Valenciˆ) EL VIDEOHOLOGRAMA COM PRËCTICA ARTêSTICA: PROPOSTA EXPERIMENTAL EN LA VISUALITZACIî 3D. Este tipus d'investigaci— forma part d'un estudi sobre la imatge hologrˆfica i el seu principi ˜ptic, indagant les seues caracter’stiques esttiques i les diverses aplicacions d'este tipus d'imatge en el llenguatge art’stic, audiovisuals i cinematogrˆfic, per a trobar una forma experimental de la seua utilitzaci— en l'art interactiu i performativ. A partir del segle XXI s'han desenrotllat prou formes de v’deos hologrˆfics, amb diverses tcniques i aparells, en data de hui encara no hi ha una definici— te˜rica del concepte del video-holograma. Amb este estudi es pretŽn investigar sobre les œltimes tcniques audiovisuals i els œltims dispositius de visualitzaci— tridimensional, utilitzats per molts mitjans massius, des de la publicitat fins a la moda, per a arribar a desenrotllar una proposta art’stica a la qual donarem la definici— de v’deoholograma, considerant-la com un h’brid audiovisual que utilitza el mig del v’deo i l'esttica de la imatge hologrˆfica. La prˆctica del v’deo holograma ens permet jugar amb la percepci— visual de l'espectador i en certa manera aconseguir un tipus d'immersi— en una altra realitat sense necessitat d'aparells externs per a amplificar els sentits. Este tipus d'experiments ens condu•x a estudiar camps mŽs vastos de percepci— fins a l'espacial i la sinestŽsica. ƒs per aix˜ que la investigaci— tŽ com a objectius principal la realitzaci— d'una base te˜rica que explique i sistematitze esta ocupaci— del recurs del v’deoholograma, en les diferents aplicacions, contemplant tots aquells aspectes, caracter’stiques i elements que ho componen. I per tant d'examinar les tecnologies actuals i la seua eficˆcia com a ferramentes per a la creaci— art’stica, tant a nivell de representaci— com quant a l'activaci— de prˆctiques interactives en espais h’brids. Moguts per l'interŽs de mostrar l'evoluci— que ha suposat altres tcniques anteriors que han possibilitat la creaci— d'esta nova (el v’deo holograma), partim de que la tcnica pseudo hologrˆfica, crega una forma diferent i pr˜pia de producci— en els distints mitjans audiovisuals: cine, publicitat i escenografia digital. Esta investigaci— es carateriza per una metodologia de treball de tipus processal basat en dos fases: una prˆctica-experimental i una altra te˜rica-cr’tica. La confluncia d'estes dos fases s'emmarca dins del conjunt de dos metodologies: la sinttica-cient’fica i l'human’stica-anal’tica. Marcant una confluncia entre teoria i prˆctica, art i cincia. La part prˆctica ha sigut desenrotllada en el Medialab-Prado (centro de cultura digital de Madrid) en la que s'han desenrotllats prototips i assajos. El tot esta emmarcat dins d'algunes visites a altres grups d'investigaci— cient’fica: el laboratori d'Holografia de Saragossa i el Grup de Visualitzaci— Avanada de la URJC a Madrid i el CSR4 Visual Computing (Cˆller, Sardenya, Italia). La part te˜rica comprŽn l'estudi de les teories de la percepci— visual (William James, Maurice Merleau-Ponty i James J. Gibson), i l'holograma des de la seua perspectiva esttic art’stic (Margaret Benyon) fins a al concepte de telepresncia (Eduardo Kac). TambŽ per a l'estudi del dispositiu s'han consultat llibres espec’fics d'holograf’a(Jeong, Mc Crickerd, Torralba Tossals, Oliva Molina) i material en l’nia sobre els dispositius de visualitzaci— 3D, a mŽs dels article cient’fics provinents de l'ACM SIGGRAPH. Els resultats han sigut obtinguts a travŽs d'assajos experimentals,realitzats per a esta tesi, que han sigut fonamentals per a arribar a la sistematitzaci— i definici— del video holograma, sobretot amb el projecte personal VISIONS. La finalitat d'este projecte ha sigut la investigaci— i l'œs d'algunes caracter’stiques espec’fiques de la imatge hologrˆfica junt amb l'estudi ˜ptic dels jocs de reflexions (amb l'œs del suport transparent) per a aconseguir un cert efecte visual de la figura-objecte flotant connectat al concepte d'imatge virtual II