La investigació present, titulada “Videojocs. Obres obertes a experiències immersives, correlacions creatives i experimentacions comunicatives”, consisteix en un marc teòric al voltant dels videojocs. Aquest marc inclou una sèrie de punts importants per a la seua comprensió com a obra oberta al disseny, a l’art i a la comunicación per part dels seus creadors, així com a la pluralitat del gaudi per part dels jugadors. La investigació defensa els videojocs com a màxim exponent de les obres obertes, on les potencialitats interactives són una cridada constant a la participació activa del jugador, mitjançant lectures, accions, (re)creacions i interpretacions del seu contingut. Aquesta investigació està dividida en quatre nivells (capítols). El primer es centra en el concepte de Obra Aberta proposat per Umberto Eco per a teixir un anàlisi al voltant de l’essència del videojoc, així com al voltant de l’aspecte de la seua indústria i dels diferents tipus de jugadors com a espectadors principals. El segon incideix en el disseny per a analitzar els elements que formen la totalitat expressiva significant dels videojocs, com la jugabilitat, la interactivitat, les interfícies, els mons, els personatges, les històries i narratives, amb l’objectiu d’identificar el seu impacto en els procesos de creació i desenvolupament. El tercer es centra en l’art, per a demostrar els ponts de connexió múltiples i sòlids que s’hi estableixen amb altres dimensions artístiques i culturals, com l’arquitectura, el cinema, la música, el teatre, la fotografia i la pintura, be per influència, intercanvi o complementació. Finalment, en el quart nivell de la comunicació, es fa una breu reflexió al voltant del lloc que ocupen els videojocs en la cultura contemporània, com a punt de partida per a realitzar un estudi més a fons del concepte d’alfabetització imbuït en la seua creació i després es complementa amb conceptes importants de semiòtica, amb l’objectiu de demostrar la necessitat, cada vegada més forta, d’introduir àrees d’estudi sobre els videojocs a l’ensenyança, per a facilitar el desenvolupament i la dinamització d’aquesta indústria a Portugal.