INCIDÈNCIA DELS MITJANS DE REPRODUCCIÓ EN L’EVOLUCIÓ DE LA IL.LUSTRACIÓ GRÀFICA Sinopsi La il·lustració gràfica és una disciplina en la qual concorren interessos estètics, informatius i de coneixement, capaç de fer-nos entendre de manera complementària un text, ja sigui aquest de naturalesa literària, científica, publicitària o de qualsevol altra índole i fins i tot de transmetre idees o sensacions que de vegades el mateix text no arriba a comunicar. No obstant això, malgrat la seva riquesa plàstica i temàtica, els estudis al voltant de la mateixa són més aviat escassos. Els objectius específics de la nostra hipòtesi són els següents: - Detectar i analitzar els diferents mitjans de reproducció amb els que ha comptat la il · lustració al llarg de la història. - Analitzar la incidència dels mitjans de reproducció en la gràfica de la il · lustració, la seva forma d’operar i la seva funció social. - Acotar i definir les singularitats de les diverses corrents estilístics i els diferents àmbits d’actuació de la il · lustració. Així doncs, la present tesi s’estructura en cinc capítols que estableixen les fronteres dels diferents períodes evolutius d’aquesta disciplina. La metodologia establerta per abordar la nostra tesi està condicionada, principalment, per l’ampli període històric i espai geogràfic que abastem i l’escassetat de bibliografia específica. Davant aquestes dificultats hem recorregut a fonts bibliogràfiques que tracten el nostre tema de manera tangencial, sent determinants diversos estudis de la història de l’art, de la cultura, del llibre, del gravat, dels mitjans de reproducció, de la premsa, del cartell, de la publicitat o de la fotografia, així com diversos manuals relatius a aquests temes tant contemporanis com del passat i, per descomptat, a l’anàlisi de les obres paradigmàtiques que han contribuït al seu progrés. Considerem, així mateix, que aquesta anàlisi ens porta a conèixer en primera instància el paper que té la il · lustració en la societat i esperem que aquest esforç de documentació sigui útil per apreciar aquesta disciplina de tan profund calat i presència social. Com a idea fonamental i concloent podem afirmar que les claus de l’evolució de la il · lustració han estat marcades per certs fets determinants que ens atrevim a definir com a fites que canvien el curs i discurs de la seva història. Així mateix pensem que la major aportació d’aquesta tesi és reunir una sèrie de reflexions que, en correspondència amb les altres disciplines artístiques i des de la consideració del paper de la imatge impresa, presenta diferents aspectes de la il· ustració gràfica ajudant a entendre aquesta disciplina i la seva evolució. Finalment, cal remarcar que responent al nostre objectiu hem triat l’opció d’abordar aquest estudi al voltant de la incidència dels diferents mitjans de reproducció en el aspecte plàstic de la il·lustració, la seva forma d’operar i la seva funció social, i esperem que aquest enfocament sigui útil per a futures investigacions.