RESUM La investigació es centra en l'estudi de la Gestió del Disseny i el seu nivell d'incorporació en el Sector Manufactures de Fusta a Xile. Està vinculada en els seus inicis al diagnòstic i avaluació del sector empresarial d'interés, per a la qual cosa s'han analitzat diversos models d'instruments d'arreplega de dades aplicats en el context internacional. L'anàlisi d'investigacions semblants, així com les metodologies i ferramentes desenrotllades per a la seua execució, es constituïxen en referent per a generar un marc d'acció tancat a l'entorn nacional i sector en qüestió. S'ha realitzat una labor de camp sobre cent empreses, treball que es bolca en el document amb la definició d'un Plantejament, Metodologia, Execució, Anàlisi i Conclusions, que deixen establit el perfil de les empreses del sector en l'esmentat àmbit d'estudi. La investigació es nodrix dels fonaments teòrics que provenen del camp temàtic de la revisió bibliogràfica, abordant aspectes conceptuals relatius al Macroentorn Empresarial i la seua influència en la competitivitat de la indústria nacional; Disseny en el marc de la investigació; Gestió del Disseny, concepte, integració a l'empresa i polítiques públiques; la qual cosa sumat a la revisió de models de polítiques de disseny de Finlàndia i Brasil, situen en l'escenari adequat per a proposar recomanacions als agents involucrats, des d'una mirada sistèmica que comprén Govern, Sector i Empresa".