Resum Les composicions dĠaquesta tesi, constitueixen una colálecci— representativa dĠobres indites, de la segona meitat del segle XVIII i primers anys del XIX, pr˜pies de lĠestil eclesiˆstic orgˆnic espanyol (amb lĠexcepci— de la Sonata de Ferrer, dĠestil clˆssic per a fortepiano). Els autors aqu’ estudiats van pertˆnyer a lĠentorn llevant’, per la seva procedncia, o per lĠexercici de la seva professi—; valencians com Ciurana (Joaquim i Manel), o Ferrer, i autors propers a lĠentorn geogrˆfic valenciˆ, com el cas dels germans Moreno i Polo, que van prestar els seus serveis musicals a la catedral de Tortosa (Tarragona). Mitjanant una metodologia que reuneix lĠhermenutica hist˜rica, la musicologia ÒcomparadaÓ, i la musicologia anal’tica (detallada i "a bistur’"), es pretŽn establir un model per a futurs estudis sobre el nostre patrimoni. El detall anal’tic es completa amb lĠestudi comparatiu amb els procediments dĠautors coetanis de la resta dĠEuropa; sĠhan confrontat les peces analitzades amb altres composicions coetˆnies rellevants dels autors mŽs destacats a nivell internacional. En la confrontaci— realitzada, novament iláluminen aspectes desconeguts fins al moment, en considerar-los en paralálel i amb la singularitat dĠuna escola orgˆnica espanyola. Aix’ mateix, sĠincorporen al present estudi les dades referents a la disposici— i caracter’stiques del instrument en qu es van interpretar (i per al que potser es van concebre) algunes de les obres aqu’ presentades, i tambŽ lĠanˆlisi del fons documental, tant eclesiˆstic com dels documents civils pertanyents a lĠajuntament vila-realenc, juntament amb la disposici— i prestacions de lĠ˜rgan que sĠusŽs a Vila-real des de 1724. LĠestudi biogrˆfic ha perms, finalment, lĠatribuci— possible de la pea referenciada œnicament mitjanant les inicials D.M.S., a Mariˆ Sales, organista que va prestar serveis a lĠesglŽsia de Vila-real, precisament en la segona meitat del segle XVIII, lĠestil dĠescriptura organ’stica del qual estaria necessˆriament pensat per a lĠ˜rgan de 1724. Amb els estudis biogrˆfics i el m—n personal de lĠorganista o mestre de capella, sĠestableixen els components de la prˆctica musical que es va dur a terme a lĠesglŽsia de Sant Jaume, aix’ com els estudis o formaci— musical durant el segle XVIII, les caracter’stiques de les oposicions a organista catedralici, la remuneraci— econ˜mica dels professionals mœsics, etc., que ajuden a entendre millor una mœsica basada en el servei religi—s i en lĠÒoficiÓ de mœsic i organista.