RESUM Els tres principals factors concurrents de la sinistralitat són: el conductor, el vehicle i la infraestructura. Aquest últim és el causant, en major o menor mesura, del 30 % dels accidents en carretera. Una de les principals raons relacionades amb la infraestructura és la baixa consistència del disseny geomètric, que produïx que la geometria de la via no s'ajuste a les expectatives dels conductors i, per tant, que aquestos puguen veure's sorpresos davant de certes configuracions de la mateixa, donant com a resultat un increment en el nombre d'accidents. Els criteris més utilitzats per a la determinació de la consistència estan basats en l'avaluació del perfil de velocitat d'operació, identificada com el percentil 85 de la distribució de velocitats de vehicles circulant en condicions de flux lliure en un tram de carretera. Esta variable pot obtindre's a partir de mesuraments durant la fase d'explotació d'una carretera. No obstant això, tant en la fase de planejament com en la de projecte, únicament pot estimar-se. Per a això, s'utilitzen els models d'estimació de la velocitat d'operació a partir de característiques geomètriques del traçat de la carretera. En el present treball d'investigació, s'han calibrat diferents models que, per mitjà d'una sèrie de regles de construcció, permeten l'estimació del perfil continu de velocitat d'operació en un tram de carretera convencional, a partir de les seues característiques geomètriques. Per a això, s'ha desenvolupat una nova metodologia de presa de dades. Aquesta metodologia es basa en les dades registrats per mitjà de dispositius GPS instal·lats en vehicles de conductors aliens a la investigació. Els resultats de la presa de dades consistixen en els perfils continus de velocitat d'operació individuals de cada conductor i en la seua trajectòria. El seu tractament permet la restitució de la geometria del traçat de la carretera i l'obtenció del perfil continu de velocitat d'operació associat a la mateixa, a més dels perfils individuals. Amb això, a més de la calibratge dels models que permeten l'estimació del perfil continu de velocitat d'operació, s'ha estudiat la distribució de la velocitat en seccions rectes i corbes, i s'ha realitzat una anàlisi en profunditat dels fenòmens de canvi de velocitat que es produïxen en les transicions recta-corba i corba-recta. Estos models són aplicables a l'estudi de la seguretat viària, tant en nous traçats, abans d'adoptar les solucions definitives, avaluant d'esta manera la consistència del traçat, com en carreteres en servici. Així, s'aconseguix una ferramenta per a l'avaluació d'un dels factors concurrents, com és la infraestructura. No obstant això, també és important considerar en l'estudi els altres dos factors, és a dir, el factor humà i el vehicle. Considerant la dificultat de l'estudi de la influència d'estos factors en la seguretat viària, s'ha abordat este estudi relacionant les característiques dels conductors, del viatge que realitza i del tipus de vehicle que conduïx amb les velocitats en rectes i corbes i les taxes de desceleració i d’acceleració desenvolupades. D'este estudi s'han obtingut conclusions que poden servir de base per al disseny de programes d'educació i campanyes de conscienciació en matèria de seguretat viària.