Resum Esta Tesi es centra en el desenvolupament de ferramentes per a la simulació de la dinàmica en baixa freqüència de trens articulats. Mitjançant estes ferramentes es pretén obtindre conclusions rellevants per al disseny preliminar d'estos trens, ja que en aquest rang de freqüències es defineixen problemes importants com la seguretat de marxa, la inestabilitat dinàmica i, en part, el confort. Per a que estes ferramentes siguen eficients, han de tindre un baix cost temporal per al modelatge, el càlcul i el postprocés dels resultats. En l'actualitat, l'augment de la velocitat de circulació i la eficiència energètica són factors que influïxen notablement en el desenvolupament dels nous trens d'alta velocitat. En este sentit, els trens articulats presenten característiques que els fan especialment indicats per a la seua explotació en alta velocitat. Tot i això, el modelatge de trens articulats en els programes comercials de dinàmica ferroviària presenta algunes dificultats. Així, des d'un punt de vista industrial, resulta interessant disposar de models senzills que reproduïsquen els aspectes més destacats de la dinàmica de baixa freqüència d'estos trens. Estos models han de proporcionar resultats amb una precisió suficient i oferir una visió de conjunt del comportament dinàmic del tren per a poder orientar les decisions en el disseny d'estos vehicles. En este treball es plantejarà una metodologia que permeta desenvolupar models dinàmics de trens articulats de forma eficient. Per a això, es consideraran i justificaran una sèrie d'hipòtesi simplificatives, i es proposarà l'ús de coordenades naturals per a descriure la cinemàtica dels caixes. Esta metodologia s'aplicarà per a desenvolupar models lineals i no lineals de trens Talgo amb l'objectiu de validar les simplificacions realitzades. Finalment, es realitzaran una sèrie d'anàlisi amb estos models per a comprovar la seua precisió i millorar el coneiximent del comportament dinàmic d'estos trens. Paraules clau: trens articulats, dinàmica ferroviària de baixa freqüència, modelat de vehicles ferroviaris, simulació de vehicles ferroviaris