Resum. El concepte de proactivitat podría definirse com la tendència a iniciar canvis de forma voluntaria en lloc de esperar per a reaccionar ante posibles presions. Quan esta proactivitat es dirigeix a l’atenció del mediambient llavors sorgix el concepte de proactivitat mediambiental. Es tracta de la implementació voluntària de pràctiques i iniciatives animades a millorar la relació entre les empreses i el mediambient. El propòsit d’esta tesi es estudiar el concepte proactivitat mediambiental y la seua aplicació a les industries manufactureres, les quals observen el medi ambient amb recel en moltes ocasions. Es necesari fer una revisió de la literatura en proactivitat mediambiental, y la seua aplicació als distints tipus de industries, l’objectiu es conéixer quines son les últimes tendències en este camp, però sobretot el més important es verificar la seua aplicació pràctica y la seua utilitat per a les empreses. En el món actual en el qual augmentar la competitivitat de les empresas es un factor fonamental per a afavorir la seua supervivència, es interesant conéixer si la proactivitat mediambiental potser una font de millora de la productivitat en la empresa y per tant de la seua competitivitat. L’objectiu principal de este estudi es analitzar en profunditat el sector industrial des del punt de vista del comportament mediambiental, estudiant la proactivitat mediambiental en la Comunitat Valenciana. L´estructura seguida en la elaboració de esta tesi consisteix en el compendi de dos articles publicats en revistes acadèmiques internacionals que han aplicat avaluació externa anónima, dos capítols de llibre de investigació en editorial internacional de prestigi i un quint article que actualmente es troba en procés de revisió. Cada un dels quals aborda cada una de les diferents fases en què s’ha dividit este estudi, y el seu conjunt explica el contingut de esta tesi. L’estructura dels capítols que inclouen els articles es la corresponent al format demanat per les revistes per a ser revisats y posteriorment publicats. Esta investigació está dividida en dos fases independents però interconnectades entre si. En la primera fase d’estudi ens acostem per mitjà de tres estudis de casos empírics, segons una metodología qualitativa, aplicats als tres sectors industrials més importants de la Comunitat Valenciana, el sector de l’alimentació, el de la ceràmica i el del automòbil. En els tres estudis els objectius buscats són els següents: 1.- Identificació de facilitadors de la proactivitat mediambiental. 2.- Identificació dels obstacles que troben les empreses per a la seua orientació mediambiental proactiva. 3.- Identificació dels beneficis que esperen les empreses quan s’impliquen en el comportament mediambiental proactiu. En la segona fase es realitza una anàlisi quantitativa per a corroborar la información obtinguda en els estudis de cas referents a la identificació de facilitaors de la proactivitat mediambiental. En la primera anàlisi s'exploren la grandària de l'empresa i la internacionalització de la mateixa. En la segona anàlisi s'explora el compromís mediambiental de la gerencia. S’ha trobat convenient realitzar l’estudi en estes dos fases, la primera es per a poder veure que passa desde dins, per mitjà d’entrevistes personals, en les quals s’observa el comportament real de les empreses. Y posteriorment veure que passa desde fora, per mitjà de la anàlisi quantitativa. L’anàlisi conjunta oferix la visió àmplia objectiu d’este estudi y permet contrastar la informació real obtinguda amb els estudis de casos, amb la información obtinguda per mitjà de la anàlisi quantitativa. Els resultats d'esta investigació permeten conéixer patrons de comportament de les empreses industrials de la Comunitat Valenciana, dels seus facilitadors, beneficis i obstacles. Respecte als facilitadors, les principals conclusions que s'han obtingut són que la grandària gran d'una empresa facilita la proactivitat mediambiental, no obstant això també es verifica que la grandària xicoteta no és una barrera infranquejable per al comportament mediambiental proactiu. El competir internacionalment també facilita l'orientació mediambiental proactiva i la implicació directa de la gerència és essencial per a facilitar també la dita orientació proactive. Els principals obstacles observats per a la proactivitat mediambiental són la falta de suport financer i la falta de suport institucional. Els principals beneficis conseqüència d'un comportament mediambiental proactiu són evitar futures sancions, seguit de la millora de la imatge corporativa, i de l'estalvi de costos a llarg termini La conclusió final d'esta investigació indica que la proactivitat mediambiental pot ser una font de valor per a les empreses de la Comunitat Valenciana, i que per tant val la pena el seu suport i la seua difusió