El processament digital d'imatges és una àrea de la ciència i la tecnologia que s’ha desenvolupat enormement els últims anys. Aquest desenvolupament es deu, entre altres causes, als grans avanços que s’han produït en la fabricació dels circuits integrats i a les noves tecnologies de computació. En l'àmbit del processament d'imatges, aquesta tesi pretén analitzar l'impacte del maquinari i el programari en un sistema d'adquisició d'imatges en temps real que s'usa en la investigació del comportament depredador-víctima d'animals marins. Aquesta investigació naix de l'estudi de la conducta d'alguns animals marins, i específicament, del'anàlisi de les trajectòries de fuita de la gambetaLitopenaeusvannamei; el registre dels esdeveniments es grava en vídeo i un investigador posteriorment els revisa per trobar les interaccions entre el cranc de mari la gambeta, i una vegada detectades dins dels vídeos, s'avalua quadre per quadre cadascuna d'aquestes interaccions per marcar en el monitor els punts importants, i poder calcular angles (manualment en el monitor), velocitats (manualment, sobre la base de la distància mesurada en el monitor i el nombre de quadres transcorreguts), etc. La resposta inicial de fuita de l'animal està determinada pel moviment rotacional i l'energia cinemàtica amb la qual es mou.En aquesta tesi es planteja una solució per atrobar això de manera automàtica, amb la qual cosa s’augmenta l'eficiència dels investigadors i es redueixen els errors causats pels mètodes manuals que s'utilitzenavui. Aquesta tesi té com a objectiu fonamental generar una instrumentació (maquinari i programari) per al seguiment en temps real de diferents espècies en l'estudi de la conducta d'animals marins; específicament, en aquesta tesi els experiments que es van portar a terme van tenir l’objectiu d’estudiar la conducta de les gambetes davant la presència d'un depredador natural (el cranc de mar). No obstant això, els algorismes desenvolupats es poden adaptar fàcilment a l'estudi d'animals fusiformes i crustacis amb pinces (chelae). A causa de les exigències en temps de processament de les imatges, va caldre emprar nous mètodes per a reduir aquest temps de processament, la qual cosa ens ofereix més informació sobre la posició i el moviment dels animals en estudi, i amb això esdevé possible predir-ne millor les trajectòries. Es presenta una revisió ràpida dels mètodes bàsics de processament d'imatges, en què s’aborda de manera general els filtres que permeten destacar característiques en la imatge, donant especial importància a aquells que permeten ressaltar les vores en la imatge. La vora és allò que proporciona les dades que calen per al càlcul dels vectors de posició, i, atès que és una de les etapes que tarda molt en el processament de la imatge, és ací que proposem un mètode per a escurçar aquest temps: aquesta és una de les aportacions de la present tesi. Es proposen millores en l'algorisme de localització i seguiment de trajectòries dels individus basat en la detecció de vores d'imatge. Tenint en compte que el mètode de Susan és en un dels més ràpids per a la detecció de vores,i molt segur, aquest mètode es va comparar amb el proposat, i aquesta etapa del procés es va aconseguir executar 4.000 vegades més ràpidament, considerant que dins de les millores s'evita el processament general utilitzant una selecció de les àrees que cal tractar. Per a l'adquisició de les dades es va analitzar el protocol de comunicació ChannelLink implementant-se en els FPGA de Xilinx i Altera per analitzar quin dóna millors resultats i així poder seleccionar el millor. Per portar a terme el processament de les imatges es planteja una arquitectura mixta en la qual es pot integrar els DSP, els FPGA i, fins i tot,els microprocessadors incrustats,afi de reduir els temps. En cadascuna de les etapes del projecte es donen almenys dues alternatives de solució, de les quals es prenen lesmillors característiques de cada tecnologia amb la finalitat d'obtenir els millors resultats en el temps.