Resum La percepció dels consumidors i la seva resposta a un producte alimentari ha sigut àmpliament estudiada a través de nombroses disciplines de recerca. És un procés complex que està determinat per la interacció d'una sèrie de factors que poden ser classificats principalment com pertanyents al producte en si, el consumidor, i a la situació. En un context donat, la nostra percepció d'un estímul (en aquest marc, un producte alimentari) es veu afectada, en primer lloc, per les seves diverses propietats sensorials (extrínseques i intrínseques). Les característiques intrínseques d'un aliment (per exemple, el seu color, textura, olor, so, etc.) òbviament tenen un paper essencial en l'avaluació de productes dels consumidors. No obstant això, el menjar mai es presenta de forma aïllada, és a dir, sempre es presenta als consumidors envasada (com es troba als supermercats), o juntament amb altres articles de taula (com en el cas d'un restaurant, o el context de la llar). És important considerar que aquests altres elements extrínsecs també generen expectatives sobre les propietats dels aliments (per exemple, sabor, textura, qualitat, etc.). La majoria d'investigacions trobades sobre l'impacte dels factors extrínsecs es centren en les expectatives evocades pels colors, la informació escrita, l'etiquetatge de l'envàs i la marca dels productes envasats. No obstant això, l'impacte que poden arribar a assolir (tant els envasos com la coberteria o vaixella emprada) en l'avaluació d'un aliment, a un nivell tant sensorial com afectiu, han sigut poc explorats des d'un enfocament multisensorial. Aquesta tesi té com a finalitat cobrir aquesta àrea de coneixement i investigar com els diferents sentits interactuen durant la consumició d'un aliment o beguda, i més precisament, com la informació sensorial que rebem a través dels elements externs a l'aliment influeix en la nostra percepció gustativa i hedònica d'aquest. Cada estudi comprès en aquest treball explora la nostra percepció multisensorial dels aliments analitzant la interacció entre diferents modalitats, principalment entre la visió, el tacte, i el gust, que intervenen en el procés. Per això s'han emprat diverses tècniques provinents de disciplines com la psicofísica, sociologia, ciència sensorial i màrqueting (ex., tasca d'associacions implícites (IAT), associació lliure de paraules, diferents tipus de qüestionaris, etc.). Els resultats obtinguts s'expliquen en un marc interdisciplinari, combinant coneixements i teories d'àrees com la psicologia perceptiva, la ciència sensorial, la investigació amb consumidors, i el disseny. En conjunt, els resultats demostren la complexitat de la percepció multisensorial d'un aliment (juntament amb els elements que l'acompanyen durant el consum), i també la seva mesura i interpretació. Aquest treball ha sigut dut a terme seguint el procediment oficial per a la realització d'un doctorat amb Menció Internacional. Durant el transcurs de la tesi doctoral, la candidata ha fet una part dels treballs d'investigació en el Departament de Psicologia Experimental de la Universitat d'Oxford (Oxford, Regne Unit) per un període de sis mesos. D'altra banda, aquesta tesi doctoral s'ha elaborat d'acord amb els requisits de la Universitat Politècnica de València (València, Espanya), per a les tesis presentades per compendi de publicacions, incloent deu articles publicats en revistes internacionals indexades.