Resum L'analfabetisme és un dels principals problemes socials que pateix la humanitat, amb prop del 20% de la població adulta en el món i més de 10 milions de persones al Brasil. L'Amazònia brasilera, pels seus problemes logístics i les característiques geogràfiques, mostra un nombre significativament major en comparació amb la falta d'educació, sobretot per l'alfabetització d'adults. Aquesta tesi, que porta per títol: Estudi de la construcció d'elements cal·ligràfics en el procés d'alfabetització d'adults a l'Amazònia brasilera, té com a objectiu unir esforços en la lluita per reduir aquestes taxes elevades. La investigació examina la qüestió del poc material educatiu accessible i específic per a l'adult analfabet, i estudia, específicament, la morfologia de les lletres. El treball té per objectiu estudiar la construcció d'elements cal·ligràfics i el seu ús més adequat en el procés d'alfabetització d'adults a l'Amazònia brasilera. L'estudi presenta un enfocament metodològic qualitatiu, que utilitza elements també quantitatius, amb una integració de treballs sobre les opinions d'experts de les àrees tècniques relacionades amb el tema i a través d'un compendi de publicacions basats en un referencial teòric i sistematitzat a través del disseny. També és important destacar l'ús de la línia de pensament de l'ensenyament de Ferreiro i Teberosky (1999) que afirmen que el sistema alfabètic és una integració entre el llenguatge i la realitat, el que corrobora el mètode de Freire (1990), la qual cosa consisteix en l'ús d’allò quotidià com a font de coneixement en el procés d'alfabetització. Des del punt de vista formal, els arguments de Frutiger (2001), Heitlinger (2006) i Montesinos i Hurtuna (2007) sumen contribucions importants de la tipografia i el disseny. En conclusió, la investigació presenta recomanacions sobre els aspectes formals, per a possibles construccions de caràcters d'ús en el procés d'alfabetització d'adults a l'Amazònia brasilera.