El creixement dels computadors paral·lels basats en xarxes d'altes prestacions ha augmentat l'interés i esforç de la comunitat investigadora a desenvolupar noves tècniques que permeten obtindre el millor rendiment d'estes xarxes. En particular, el desenvolupament de noves tècniques que permeten un encaminament eficient i que reduïxquen la latència dels paquets, augmentant així la productivitat de la xarxa. No obstant això, una alta taxa d'utilització d'esta podria comportar el que es coneix com a “congestió de xarxa”, el qual pot causar una degradació del rendiment, perquè tota o part de la xarxa ha excedit la utilització màxima, el valor de la qual ve imposat pel punt de saturació. El control de la congestió en xarxes multietapa és un problema important que no està completament resolt. A fi d'evitar la degradació del rendiment de la xarxa quan apareix congestió, s'han proposat diferents mecanismes per al control de la congestió. Molts d'estos mecanismes estan basats en notificació explícita de la congestió. Per a este propòsit, els switchos detecten congestió i depenent de l'estratègia aplicada, els paquets són marcats amb la finalitat d'advertir els nodes orígens. Com a resposta, els nodes orígens apliquen algunes accions correctives per a ajustar la seua taxa d'injecció de paquets. Encara que estes propostes pareixen prou efectives, tenen alguns inconvenients o són solucions parcials. Algunes d'estes solucions introduïxen una certa penalització sobre els fluxos no responsables de la congestió, mentre altres només poden manejar situacions de congestió que es donen durant un curt període de temps. El propòsit d'esta tesi és analitzar les diferents estratègies de detecció i correcció de la congestió en xarxes multietapa, i proposar nous mecanismes de control de la congestió encaminats a este tipus de xarxes sense descart de paquets. Les noves propostes estaran basades en una estratègia més refinada de marcatge de paquets en combinació amb un conjunt d'accions correctives justes que faran al mecanisme capaç de controlar la congestió de manera efectiva amb independència del grau de congestió i de les condicions de tràfic.