ELS FRESCOS DE PALOMINO A L’ESGLÉSIA DELS SANTS JOANS DE VALENCIA: ESTUDI I APLICACIÓ D’UN NOU SUPORT. TESI DOCTORAL EUROPEA PRESENTADA PER: Pilar Soriano Sancho DIRIGIDA PER: Julia Osca Pons i Pilar Roig Picazo En esta tesi doctoral s'estudia l'evolució històrica dels arrancades de pintura mural, a fi de comprendre millor la història sofrida per les pintures murals arrancades de la volta de la nau central de l'església dels Santos Juanes de València, així com el seu estat de conservació. Estes pintures van ser arrancades per mitjà de la tècnica del strappo i recol·locades en un nou suport de contraxapat de fusta, suport que hui considerem inadequat. A fi de conéixer quin seria el suport ideal per a estes pintures, s'ha fet un estudi teòric de l'evolució de l'aplicació a nous suports de pintures murals arrancada al llarg de la història. Tots els estudis s'han realitzat sobre un fragment de pintura mural arrancada de la volta de l'església dels Santos Juanes, per a extrapolar després les conclusions a la resta de la volta. Abans d'aplicar un nou suport a estes pintures, cal separar-les del suport de fusta, per a això cal protegir la pintura abans de procedir a la separació estos dos estrats. Per a aplicar una protecció adequada s'han portat a terme provetes de laboratori que han sigut protegides amb diferents adhesius. A fi d'esbrinar qual és el tipus d'adhesives que menys restes deixa en la superfície pictòrica s'han seguit diverses proves , com: anàlisi d'espectroscòpia d'I. R. per coordenades de Fourier, comparació de fotografies preses a través de microscopi òptics i mesuraments colorimétricas. Esbrinat el millor sistema i el millor adhesiu per a este tractament, s'ha aplicat sobre un fragment de pintura mural arrancada de la volta de l'església dels Santos Juanes de València. A fi de saber quin és el suport més adequat per a estes pintures, s'han elaborat nombroses provetes de laboratori, que han sigut analitzades una a una, fins a concloure els materials a utilitzar. Una vegada separada la pintura original del seu suport de fusta se li ha aplicat el nou suport. S'ha fet també una anàlisi de sistemes d'ancoratge de nous suports al mur, i finalment fem diverses propostes de sistemes d'ancoratge, però que no arriben a aplicar-se sobre l'obra real del fragment de pintura mural arrancada de la volta de l'església dels Santos Juanes. Es deixa doncs este punt com proposta d'intervenció i com a línia d'investigació oberta.