Resum (valencià) La compressió d'imatges és de vital importància en sistemes i aplicacions multimèdia, ja que reduïx dràsticament tant l'ample de banda necessari per a transmetre imatges com la quantitat de memòria que fa falta per a emmagatzemar-les. Encara que els primers estàndards de compressió d'imatge estaven basats en la transformada discreta del cosinus, recentment ha sorgit una nova ferramenta matemàtica denominada transformada discreta wavelet que es considera més eficient per a la compressió d'imatges. A pesar de les millores en eficiència, els compressors d'imatge basats en wavelets necessiten molta més memòria i incrementen considerablement la seua complexitat temporal si els comparem amb aquells basats en la transformada discreta del cosinus. Una raó fonamental que provoca els elevats requeriments de memòria és que l'algoritme emprat comunament per a calcular la transformada wavelet necessita que tota la imatge estiga en memòria. Encara que hi ha algunes propostes que reduïxen l'ús de memòria, estes presenten diversos problemes que dificulten la seua implementació. A més, determinats codificadors wavelet, com SPIHT (que s'ha convertit en un referent per a la codificació d'imatge usant wavelets), també necessiten mantindre tota la imatge en memòria per a realitzar el posterior procés de codificació. Respecte a la complexitat temporal dels codificadors, SPIHT és prou complex a causa del processament per capes de bits amb múltiples passades de la imatge que realitza. L'estàndard JPEG 2000, també basat en la transformada wavelet, és encara més complex perquè millora la compressió per mitjà de costoses tècniques, com per exemple un algoritme iteratiu d'optimització basat en el mètode de multiplicadors de Lagrange, i l'ús d'un modelatge de contextos d'alt orde. En la present tesi, pretenem reduir l'ús de memòria i la complexitat en la codificació d'imatge basada en wavelets, sense afectar per això les seues prestacions en compressió. Considerant este objectiu, proposem un codificador wavelet basat en codificació run-length i un altre basat en arbres. A més, presentem un nou algoritme per a calcular la transformada wavelet de forma eficient. Este algoritme reduïx l'ús de memòria per mitjà d'un processament línia a línia, i usa recursivitat per a establir de forma automàtica l'orde en què la transformada es calcula, resolent d'esta manera alguns problemes de sincronisme que no havien sigut abordats en altres propostes prèvies. D'altra banda, els codificadors presentats en la tesi realitzen un processament directe dels coeficients sense necessitar memòria addicional o complexes estructures de dades. A més, s'evita l'ús de mètodes costosos (com per exemple, algoritmes iteratius, modelatge de contextos d'alt orde o codificació per capes de bits) per a reduir així la complexitat temporal. Finalment, també es mostra la importància d'agrupar coeficients usant estructures d'arbres per tal de reduir la seua complexitat.