Reduir les taxes d'abandó escolar prematur és un dels objectius prioritaris fixats per la Unió Europea en matèria d'educació per a 2020, i d'ell s'han fet ressò tots i cadascun dels països de la Unió Europea, juntament amb la reducció de les taxes de fracàs escolar i la millora dels resultats de l'educació. Poques vegades, no obstant açò, aquests objectius, juntament amb els indicadors que vénen periòdicament donant fe del seu grau de compliment, són contemplats des de la perspectiva de gènere. Així, les diferències en els resultats acadèmics per sexe, tant en els ensenyaments obligatoris com en les postobligatòries i en l'educació superior, són ja un fenomen constatat a nivell mundial en el conjunt d'avaluacions dels sistemes educatius, tant de caràcter nacional com a internacional. En aquest context d'investigació l'objectiu general d'aquesta tesi doctoral ha sigut estudiar i explicar els patrons de gènere observables en l'alumnat espanyol en el rendiment en competències bàsiques, a partir d'una anàlisi estadística de les dades arreplegades pel Ministeri d'Educació, a través de l'Institut d'Avaluació, en l'avaluació General del Sistema Educatiu Español, practicada l'any 2007 (d'ara endavant, EGSE). Per a donar compliment al objectiu general s'ha procedit en primer lloc a revisar minuciosament els antecedents d'investigació en el context internacional i nacional a partir de l'estudi de les polítiques públiques d'igualtat a Europa i a Espanya, els principals resultats de l'educació i els diferents patrons de gènere detectats en les grans avaluacions internacionals afavorides per l'OCDE (PISA; PIRLS, TIMMS) i els resultats de l'educació espanyola segons el gènere, explotant per a açò les estadístiques de l'educació que arreplega el Ministeri d'Educació, Cultura i Esport espanyol. Així mateix s'ha realitzat una exhaustiva compilació de la producció científica referent al gènere i el rendiment educatiu, revisant els principals resultats d'investigació. En primer lloc s'ha realitzat una anàlisi estadística descriptiva per gènere en relació a cadascuna de la variables incloses en el qüestionari de l'alumnat de la EGSE que ha donat lloc a una matriu de patrons de gènere, en la qual es constaten amb claredat comportaments col•lectius en els resultats educatius, predictibles segons el sexe, que en aquesta tesi s'ha denominat patró de gènere estable davant el rendiment educatiu (PGRE) i que atorga un avantatge als alumnes respecte a les alumnes en Matemàtiques i Ciències i a les alumnes respecte als alumnes en Llengua i Llengua anglesa. A més de constatar-se l'existència de PGREs, s'ha verificat igualment l'existència de situacions on es produeix una alteració d'aquest patró estable en dues adreces oposades. En el primer cas no es produeix l'avantatge habitual dels xiquets en Ciències i Matemàtiques, o l'avantatge consolidat de les xiquetes en Llengua i Inglés, etiquetant-se en aquesta tesi aqueixa situació com a patró de gènere alterat davant el rendiment educatiu (PGRA), per al cas d'un avantatge de les xiquetes en almenys tres o les quatre competències estudiades. La segona de les situacions s'ha etiquetat com a patró de gènere alterat invers (*PGRAi) i descriu la situació, bastant excepcional, en la qual els xics són superiors a les seues companyes en almenys tres però generalment en les quatre competències avaluades. Els resultats de la investigació permeten identificar els factors més rellevants en relació al rendiment educatiu en Llengua i Matemàtiques mitjançant tècniques de reducció de la dimensionalitat, com el anàlisi factorial i el anàlisi de correspondències múltiples. Així mateix s'han obtingut diversos models de regressió multinivell, que permeten millorar la precisió en l'estimació d'efectes dels factors sobre el rendiment. En aquests models destaca el factor relatiu al gènere, amb efecte molt significatiu tant en el rendiment en Llengua com en Matemàtiques. No obstant açò, l'efecte d'aquest factor mostra diferent sentit en funció de la matèria el rendiment de la qual s'està mesurant, ja que en el cas de la Llengua el fet de ser dona presenta un efecte positiu sobre aquesta competència, mentre que ocorre el contrari quant al rendiment en la competència en Matemàtiques.