RESUM La finalitat d’aquesta tesi és la demostració empírica de quines són les dimensions bàsiques i els factors clau de l’èxit que cal gestionar adequadament pels òrgans amb competències en la definició i execució de les polítiques i estratègies de les destinacions turístiques de tipus rural, que es troben en la seua fase inicial de desenvolupament, per tal d’arribar i mantenir una posició competitiva sostenible, establint, tanmateix, la vital importància que té per a aconseguir aquesta finalitat, que aquest model siga definit i gestionat amb estreta vinculació amb la comunitat local de la destinació turística. Tenint en compte aquesta idea, s’ha dut a terme una investigació per tal d’establir el grau de perfecció que dels impactes econòmics, socials i mediambientals del turisme tenen els residents d’una destinació turística de l’interior de la Comunitat Valenciana, i com aquesta percepció determina la seua actitud davant el desenvolupament de l’activitat, fent possible, igualment, identificar diferents graus en aquesta, segons siga el nivell de vinculació professional que es retinga en el procés productiu de l’activitat turística al municipi de referència. La metodologia utilitzada suposa la realització en primer lloc, de l’anàlisi dels determinants que major atenció han rebut en els diferents camps del coneixement relacionats amb la competitivitat i el desenvolupament turístic per tal d’establir quines són les dimensions i els factors determinants de la posició competitiva sostenible en la gestió de les destinacions turístiques. Amb posterioritat, i amb l’objectiu de, per una banda, contraposar l’elecció de les dimensions i factors claus proposats i, per altra banda, valorar la importància relativa de cadascuna d’aquestes dimensions i factors claus, es defineix un qüestionari dirigit a gestors experimentats en gestió de destinacions turístiques locals, per tal de validar els plantejaments exposats. Com a conseqüència dels treballs anteriors, ha quedat manifest que l’enfocament més adient per tal de dur endavant la gestió competitiva a les destinacions turístiques en fase inicial de desenvolupament, és aquell que requereix l’anàlisi i consideració de factors claus de l’èxit que tenen el seu origen en tres dimensions fonamentals, i que són l’eficiència, la qualitat i el posicionament estratègic. Aquestes dimensions requereixen, igualment, un enfocament integrat i holístic per tal d’aconseguir la seua màxima operativitat. Tanmateix concloem que per obtenir una posició competitiva sostenible, cal que la gestió de les destinacions turístiques adopte el marc estratègic com l’eina imprescindible per tal de definir la gestió a les organitzacions publiques amb competències en el disseny i execució de les polítiques i estratègies de les destinacions turístiques establint, tanmateix la necessària separació entre la política general que regirà el municipi o localitat en el seu conjunt, de l’estratègia que marcarà la pauta de la gestió de la destinació turística com a producte al mercat i, per tant, de l’organisme gestor, que cal que estiga necessàriament integrat per representants de la gestió pública, de la iniciativa privada i de la comunitat local.