Resum La incorporaciķ generalitzada dels sistemes de sobrealimentaciķ als motors dičsel d'automociķ estā fent imprescindible desenvolupar un nivell d'investigaciķ capaį de profunditzar en aquells factors que influeixen en el funcionament i el rendiment dels turbogrups acoblats als motors de combustiķ interna alternatius. En esta tesis es presenten dos ferramentes que van a permetre progressar en l'estudi dels turbogrups i en especial de les turbines de geometria variable. En primer lloc es mostra com s'ha dissenyat i construīt un banc d'assajos de turbogrups, que permet un coneixement més ampli, a parti de mesures experimentals, d'aquells fenomens físics que ocorren en una turbina en condicions de treball de disseny o fora d'elles. Este coneixement del comportament fluidodināmic de la turbina va a ser de gran ajuda a l'hora de desenvolupar models teōrics. En la segona part de la tesis es presenta un model unidimensional fluidodināmic per a turbines radials de geometria variable. Este model ha sigut implementat en un model d'acciķ d'ones, que reprodueix el comportament fluidodināmic de motors de combustiķ interna alternatius. El model ha sigut validat en el banc d'assajos descrit en la primera part de la tesis i per a turbines acoblades a grups de sobrealimentaciķ de motors dičsel, tan en comportament estacionari com transitori del motor.