TABAC I LITOGRAFIA. LA LITOGRAFIACOMERCIAL A MÈXIC DURANT EL SEGLE XIX. LES ETIQUETES DE CIGARS I PURS. Laura del CarmenMayagoitiaPenagos,lauramayagoitia@hotmail.com Resum Durant l'últim terç del segle XIX, les empreses tabaqueres mexicanes imprimien les etiquetesa partir de la tècnica litogràfica monocromàtica, quehavia introduït al país Claudio Linati a l'Escola de Belles Arts de San Carlos de Mèxic, i, posteriorment, amb la cromolitografia. Els tallers litogràfics es van desenvolupar a poc a poc,i cada vegada hi havia méslitògrafs que es van dedicar a dibuixar o estampar les etiquetes. Algunes indústries, com la tabaquera, que estava en auge,tenien tallers propis. La Secretaria d'Instrucció Pública i Belles Arts va instal·lar el registre d’autors d'etiquetes de cigars i purs per a assegurar els drets de propietat artística i evitar la falsificació de les que es col·locaven en productes que no corresponien a les firmesoriginals. La Universitat Nacional Autònoma de Mèxic conservamés de 1.000 pedres litogràfiques en el patrimoni de l'Escola Nacional d'Arts Plàstiques, planter de l’Acadèmia de Sant Carles, i també té resguardades en el patrimoni LinoPicaseño de la Facultat d'Arquitectura una quantitat impressionant d'expedientsde diversos productes i més de 200 etiquetes impreses de cigars. El patrimoni es va conservar gràcies als drets d’autor, els quals es tramitaven a l'Acadèmia de San Carlos,i després els expedients es trametien ala Secretaria d'Instrucció Pública i Belles Artsperquè es registraren. En aquesta tesi s'aborda principalment la relació de la litografia com a mitjà publicitari d'etiquetes, habilitacions i productes derivats del tabac: cigars i purs. Com que el tabac és un producte originari d’Amèrica central, es presenta la seua història a Mèxic, la seua representació en alguns còdexs prehispànics i l'evolucióde la indústria tabaquera fins al final del porfiriat. Es van fotografiar i digitalitzar les entrades per alsistema de catalogació maia; són les imatges de les etiquetes de tabacs i purs dels dos patrimonis consultats.