Resum La present Tesi Doctoral es una contribució a l'estudi del procés de degradació dels olis lubricants en motors de combustió interna alternatius (MCIA) emprats en el sector d'automoció, tant amb combustible Diesel com amb Gas Natural Comprimit (GNC), presentant tots dos condicions de treball prou adverses per als seus lubricants. Arrel de diferencies substancials de comportament, trobades als programes bàsics de seguiment per anàlisi d'oli en una flota de transport urbà respecte al període de servici del lubricant en aquestes dos tipologies de motors, es va plantejar un primer estudi per a comparar els ràtios de degradació a que es veuen sotmesos estos olis front condicions reials de operació, mitjançant un programa de control d'estat molt complet, que inclou diferents tècniques analítiques com ara son la espectrometría infrarroja de Fourier (FT-IR), la voltamperometría lineal de escombrat, la potenciometría y la mesura d'altres propietats com la viscositat. Aquest primer estudi, reflexa una major sol·licitació a l'oli en els motors de GNC front als Diesel, degut principalment a majors sol·licitacions tèrmiques. Aquestos resultats plantejaren la necessitat de dur a terme un segon estudi en camp de cara a analitzar el comportament de formulacions de diferent qualitat, i sempre recomanades pels fabricants d'aquestos motors, per a valorar els efectes sobre el ràtio de degradació en termes de oxidació, nitració i esgotament de paquets d'additius, tractant d'establir les corresponents correlacions entre aquestes variables. Aquest estudi va permetre avaluar des d'un punt de vista econòmic els efectes d'utilitzar formulacions de major qualitat i per tant de major prestacions en aquest tipus de aplicacions de motor. Per últim, aquest estudis obligaren al desenvolupament d'una metodologia específica per a mesurar els nivells d'oxidació, i degradació en general, per al cas de lubricants de MCIA de manera optima mitjançant la tècnica analítica de l'espectrometria FT-IR i analitzar els efectes de les variables que presenten una major influencia sobre la mateixa com son la temperatura i els potencials problemes de dilució.