Resum La capacitat de comunicació i integració que ofereix Internet, està facilitant l'establiment i automatització de relacions entre els participants dels nous Models de Negoci electrònic. Encara que no existeix una classificació definitiva d'aquests, és possible distingir la integració de dades i funcionalitat com un requisit fonamental per a la implementació dels mateixos. Alguns dels casos més significatius ho constitueixen empreses com Google i Amazon que ofereixen als seus socis les seues plataformes tecnològiques a través d'interfícies (APIs) basades en serveis Web. Aquestes companyies estableixen contractes de negoci que brinden la possibilitat d'integració de les seues plataformes amb les aplicacions Web dels socis. Així, els diversos serveis que ofereixen estan disponibles i estableixen amb això una relació que redunda en benefici mutu. Tres actors bàsics es poden distingir per a assolir aquesta integració: els serveis Web, les aplicacions Web i els processos Negoci-a-Negoci. Els primers,faciliten la producció i consum de dades i funcionalitat independentment de la implementació tecnològica dels sistemes; els segons, son el tipus més dominant d'aplicació que s'executa en Internet; i els tercers, defineixen els passos necessaris per a la realització dels diversos processos del negoci. Des del punt de vista del modelatge conceptual, es troben diverses propostes, la majoria basades en models UML, per a l'especificació d'aquests tres actors. A pesar que en múltiples casos és necessària la seua participació mútua, s'observa que en moltes d'aquestes propostes es focalitzen en només algun, i escassament es troben opcions que els incloguen als tres. Per exemple, des del punt de vista de l'Enginyeria Web, es troba un nombre mínim de mètodes que consideren de manera conjunta en les seues propostes els serveis Web i els processos Negoci-a-Negoci. La majoria dels mètodes se centren en aplicacions Web que ofereixen un espai de navegació sobre grans col•leccions de dades, però no permeten la integració de dades i funcionalitat d'aplicacions externes, com tampoc l'exposició de la seua funcionalitat per a consum d'unes altres. D'altra banda, des del punt dels serveis Web, la major part de les aproximacions considera la seua especificació sense considerar la seua inclusió en aplicacions Web o sense considerar el paper que juga la interacció humana. La present tesi ofereix una proposta per al modelatge conceptual d'aplicacions Web que integren dades i funcionalitat a partir de serveis Web, considerant adicionalment els processos Negoci-a-Negoci. La solució s'exposa en el contexte del mètode d'Enginyeria Web Object Oriented Web Solutions (OOWS). Aquest mètode és la extesió per al modelatge conceptual d'aplicacions Web del mètode clàssic OO-Method. En la seua concepció original, OOWS ha estat dissenyat per a la consulta i actualització de dades, però no per a la integració d'aplicacions externes. La proposta d'aquesta tesi inclou un conjunt d'adequacions i extensions de les seues primitives conceptuals per a l'especificació d'aquest tipus d'aplicacions. D'altra banda, des del punt de vista dels serveis Web, també s'ofereix un mètode per al seu modelatge conceptual considerant els aspectes de producció, consum i composició. S'ofereixen primitives per a la captura dels conceptes essencials dels serveis Web: servei, operació, paràmetres i valors de tornada; oferint primitives per als tipus d'operacions bàsiques, segons l'especificació WSDL: one-way, request-response, notify i solicit-response. S'ofereix també una proposta per a la definició de nova funcionalitat, mitjançant l'establiment de relacions d'agregració i especialització entre serveis Web, emmarcat en el contexte d'un marc multidimensional per a la seua definició precisa. Tot l'anterior es complementa amb la definició d'una estratègia de transformació de models i de generació automàtica de codi, basada en l'Arquitectura Dirigida per Models (Model-Driven Architecture, MDA) del Object Management Group (OMG). Finalment, des del punt de vista de processos Negoci-a-Negoci, la tesi ofereix una mètode semi-automàtic per a l'obtenció d'un mapa navegacional OOWS, a partir d'un model de procés Negoci-a-Negoci que considera la integració de l'aplicació Web amb aplicacions externes i actors humans.