Resumen (valenciano) La present tesi doctoral presenta un repàs del paper de la dona en el ballet al llarg de la seua història i arreplega els canvis que s'han produït al llarg del s. XX, amb especial èmfasi en les últimes dècades del passat segle i en els inicis del nou mil·lenni. En una primera part, esta investigació se centra en la recuperació de diverses figures femenines que, en diferents punts geogràfics i al llarg de la història del ballet, en especial durant el s. XX, van participar en el desenvolupament d'escoles, companyies, moviments coreogràfics i que van tindre una rellevància constatada com a creadors i en llocs de lideratge del sector. Una vegada realitzada esta tasca, es procedeix a avaluar el llegat artístic en el seu context històric i sociocultural i, en la mesura que siga possible, a establir la posició del mateix en l'actualitat. En una segona part, i constatada la pèrdua de pes i la desaparició de les dones dels llocs de poder i creació en les últimes dècades, la investigació se centra en la busca dels factors que han pogut produir aquest aparent retrocés en el paper de la dona en el ballet i, ja en el moment present, en la dansa en general. Els objectius fonamentals d'esta investigació queden, per tant, establits en la divisió formal d'esta tesi. En primer lloc, l'objectiu és constatar la contribució femenina al desenvolupament del llenguatge coreogràfic del ballet i poder així contrastar l'evidència històrica amb alguns discursos acadèmics existents i que establixen que la dona en el ballet no va tindre un paper actiu en la configuració del seu llenguatge i és, per tant, un recipient passiu d'ideologies patriarcals. El segon objectiu és l'anàlisi de fenòmens tant intrínsecs al món de la dansa com externs al mateix, però conformadors del context sociocultural en el que aquest art habita, que han pogut influir en el canvi de paradigmes. Per a cada una de les parts d'aquest estudi s'ha emprat una metodologia mixta que permetera incloure estudis històrics, feministes, de gènere i culturals. Una vegada creat un discurs que presentara i avaluara l'evidència obtinguda en els diferents capítols, s'han elaborat unes conclusions que permeten delinear un context ampli i inclusiu que explique l'escenari en què habita la dona en el ballet i en la dansa hui en dia i que expose les diferents possibles causes que han portat a esta situació.