RESUM El treball que a continuació es presenta s'acull a la modalitat de tesi per compendi de publicacions del Departament de Projectes d'Enginyeria de la Universitat Politècnica de València. Consta de sis articles, dels quals, dos d'ells han sigut publicats en la revista “Packaging Technology and Science”, altres dos articles publicats en “Advances in Experimental Mechanics Vols 7-8”, un quint article publicat en “World Congress on Engineering 2007, Vols 1 and 2” i un sext article enviat i pendent de ser acceptat en la revista “Packaging Technology and Science”. El nexe comú que els unix és el d'aprofundir en la generació de nou coneixement dins del camp de l'enginyeria de l'embalatge, sent el seu objectiu final, el de millorar les tècniques actuals de simulació dels riscos transmesos al producte i el seu embalatge en els processos de transport i distribució. Les investigacions plantejades i detallades en cada un dels articles pretenen aportar una contribució parcial a un objectiu tan ambiciós com el plantejat. Un dels abusos mecànics importants, aplicat al producte embalat durant el procés de transport i distribució, són els impactes o caigudes a què són sotmesos els productes embalats. El primer article d'investigació s'ha centrat en la mesura i anàlisi d'estos impactes rebuts per productes embalats que són enviats per avió per mitjà d'empreses transportistes de paqueteria (DHL i FedEx) entre Europa i USA, obtenint dades necessàries per a simular en laboratori les condicions intercontinentals del transport de paqueteria per al correcte disseny dels embalatges de protecció. La severitat dels impactes sovint es descriu en funció de la seua altura de caiguda-lliure equivalent (EDH) i de l'orientació de l'impacte, per a així facilitar els assajos de caiguda en laboratori. L'enfocament generalment utilitzat és utilitzar un paquet que conté un registrador d'acceleracions i processar les dades obtingudes per a obtindre una distribució estadística de les altures de caiguda esperades en el procés de distribució. És per això que l'article tercer d'investigació s'ha centrat a obtindre el mètode d'estimació de l'EDH més precís, el qual s'aconseguix quan està basat en l'ús del paràmetre del canvi total de velocitat durant l'impacte. Els mètodes basats en la velocitat d'impacte per al càlcul de l'EDH no deurien ser utilitzats a causa de l'elevat error que introduïxen en la seua estimació. Ja que els embalatges d'amortiment que servixen de protecció als productes en els processos de transport i distribució, són calculats i dissenyats tenint en compte l'altura màxima de caiguda esperada, la qual és obtinguda per mitjà d'estimació de l'EDH, és important estimar els ambients de distribució de forma correcta. A causa de l'impacte negatiu mediambiental dels materials utilitzats com a amortiment de productes embalats, com ara el poliestiré expandit, està havent-hi un creixent interés en un dels materials més disponible i renovable, el paper, com a substitut. En l'article sext d'investigació s'ha demostrat que materials d'amortiment desenrotllats amb cartó ondulat precomprimit multi-capa és una alternativa factible com a protecció dels productes davant d'impactes repetitius enfront dels materials poliméricos menys respectuosos amb el medi ambient, tenint al seu torn un excel·lent comportament en tant que acceleració màxima transmesa i resposta en freqüència. Un altre abús mecànic important, aplicat al producte embalat durant el procés de transport i distribució, és la compressió dinàmica a què són sotmesos els embalatges. El Quart article d'investigació s'ha centrat en l'obtenció d'un mètode per mitjà del qual es puga quantificar l'aptitud d'un embalatge de cartó ondulat per a suportar càrregues dinàmiques de compressió per llargs períodes de temps. Actualment no hi ha establit un mètode pel qual es puga mesurar la capacitat que té un embalatge de cartó ondulat a suportar càrregues dinàmiques de compressió per períodes llargs. No obstant això, s'ha demostrat, que el dany acumulat en embalatges de cartó ondulat sotmesos contínuament a càrregues de compressió dinàmiques aleatòries, pot ser obtingut per mitjà de l'avaluació dels paràmetres modals del sistema extrets de la seua funció de resposta en freqüència. El segon article s'ha centrat en l'obtenció i anàlisi dels nivells de vibració que es transmet a la mercaderia en el transport per carretera. Les vibracions produïdes per vehicles depenen en gran manera de variables com el nivell de càrrega utilitzada en la plataforma de càrrega, el tipus de suspensió pneumàtica o mecànica de la plataforma del vehicle i de la velocitat que el vehicle està desenrotllant en eixe moment, com s'ha demostrat en el segon article d'investigació de la present tesi després de l'anàlisi de les dades obtingudes en carreteres espanyoles, obtenint funcions PSD que depenien, en general, d'eixes variables. Després de demostrar en la present tesi que és possible obtindre una funció PSD, la forma de la qual depén exclusivament dels mitjans de transport utilitzats i el nivell d'energia de la qual, depén de la velocitat amb què el vehicle es desplaça; la principal limitació que els processos aleatoris de vibració a ser simulats són assumits normalmente-distribuïts i estacionaris, a l'utilitzar el PSD com un sol descriptor de les vibracions produïdes per vehicles en carretera, es resol per mitjà de l'aplicació d'una tècnica de simulació que reproduïx les variacions d'amplitud del procés sempre que es conega la distribució de l'arrel del valor mitjà al quadrat (RMS) del senyal de vibració. Per això, l'article quint d'investigació s'ha centrat en l'obtenció d'un nou model estadístic que descriu amb més precisió la distribució estadística de les vibracions aleatòries generades per vehicles en carretera i que permet al seu torn el desenrotllament d'assajos de simulació en laboratori que incloguen la generació de vibracions aleatòries de diversos nivells d'energia. El nou model desenrotllat descriu de forma més precisa el caràcter estadístic de les vibracions aleatòries generades per vehicles en carretera, ja que millora de forma important els resultats del model de tres paràmetres de Weibull.