RESUMEN VALENCIANO L’objectiu d’aquesta investigació és desenvolupar un mètode no invasiu per caracteritzar, mesurar i predir els danys en els pigments i aglutinants en obres pictòriques, probablement produïts per la radiació electromagnètica (REM) des del ultraviolat fins infraroig pròxim. S’utilitza espectroscòpia de reflexió i d’absorció per analitzar els colors en un experiment de proves exposades a la REM solar durant les quatre hores de major irradiància durant 120 dies. Així mateix es mesura la irradiància solar i les emissions d’algunes fonts lumíniques artificials. Amb aquestes dades s’intenta pronosticar el dany produït perla REM a les proves de pintura. S’investiga el canvi en la reflectivitat de cada color amb relació amb la seua absorció de energia en les respectives bandes del espectre electromagnètic (EEM). Els experiments varen mostrar importants pèrdues de saturació dels colors. Es realitza un estudi espectroscòpic de la condició inicial de cada color, del efecte del sol sobre ell mateix amb un filtre protector i sense filtre. Es comparen les mesures d’aquestes tres condicions i s’interpreta les diferències de reflectividad com mesures del dany produït per l’absorció de la energia electromagnètica. Per mesurar la radiació solar i de les fonts d’iluminació artificial s’utilitza un espectròmetre en el que la radiació entra per un corrector de cosinus que rebre la radiació en un angle de 180º. Per mesurar la reflectividad i l’absorció de cada color relatiu al blanc 9 de Munsell s’utilitza un espectròmetre dotat de una sonda coaxial de fibra òptica amb vuit fibres que emeten radiació de una font de Xenó i una fibra central que envia la resposta de color al espectròmetre. A més a més, s’investiga l’efecte dels filtres que redueixen part del espectre electromagnètic, mostrant-se que redueixen parcialment el dany. Les dades experimentals es tracten amb estadística multi variada i matemàtica no lineal evitant la integració de valors que, encara que fàcils d’explicar, oculten part de la informació rellevant que s’obté amb la tecnologia que s’utilitza. El resultat d’aquesta investigació és: a) un mètode per caracteritzar el dany de la pintura segons el canvi de la reflectividad de cada color en el rang estudiat del EEM (220-850 nanómetros), b) quantificar el dany segons la diferència entre la condició original i la exposada (amb i sense filtre), c) predir el dany entrenant models matemàtics no lineals amb les dades experimentals obtinguts, d) mostrar que alguns dels danys detectats es relacionen amb la energia absorbida per un color donat en una o més de les regions analitzades del EEM. Finalment, per il·lustrar els possibles usos d’aquesta metodologia, s’inclouen alguns exemples de treballs realitzats per l’autor a partir de 2006: 1) La radiació ultraviolada (UV) solar i artificial sobre els Àngels musics de la Catedral de València, 2)L’emissió de les llums de l’arxiu d’Obres de Christian Dior- John Galiano en la ciutat de Richelieu (Francia), 3) L’emissió de les llums del Musée des Arts Decoratifs de Paris, 4)La radiació UV que arriba a la casa d’Ariadna en Pompeya, 5) Una quantificació de la colorimetria de Munsell.