Resumen A Xile, el sector digital reflecteix un avan dins del marc cientfic i/o acadmic aix com en el sector empresarial i industrial. En aquesta perspectiva, internet ha estat fonamental en aquest desenvolupament ja que la seva estructura de mitj massiu impulsa el fet que empreses i professionals continuen involucrant-se en aquest sector. Per la participaci de la web en els models de negoci s'ha vist manifestada principalment com un factor d'exposici, desatenent el valor comercial ms que el model de gesti i desenvolupament actualitzat que pot oferir per a la indstria, les empreses i per a l'enfortiment de les diverses professions. Aix, el maneig del comer en internet ha deixat de ser un tema netament tcnic o poltic, exhibint sistemes de gesti que han perms el naixement d'una nova indstria comercial, basada en models reflexe de la nostra quotidianitat, com les xarxes socials. El format d'aquesta xarxa ha modificat la nostra forma de consumir, de comprar, d'adquirir, distribuir, i triar, pel que la seva accessibilitat ha estat primordial. D'altra banda, el Disseny com a disciplina i ofici ha vist en aquesta situaci una forta vinculaci amb aquestes tecnologies, per reflectida majoritriament des d'una perspectiva ms aviat productiva i/o expositiva. Podrem dir que es veu que de la m de les tecnologies, i particularment a travs de la web, el disseny s'ha preocupat del seu desenvolupament, mentre que la seva complementaci avana lentament respecte del seu estat originari de exhibir-se o publicar-se. Els models de gesti de projectes web han evolucionat; s tal la tendncia natural en aquest context i el grau de construcci cooperativa al que est subjecte, que ha deixat de ser incipient. Les noves tecnologies, de noves realment hui tenen poc, i la seva influncia sobre la nostra evoluci social ha sobrepassat el concepte del espai de publicaci o de mera vitrina, mostrant estratgies cada vegada ms entrellaades i relacionades, reflectides tant en la WEB 2.0 i en l'actual i discutida WEB de dades o WEB semntica 3.0. A Xile, el Disseny, a ms, ha tingut un auge notable en l'ltima dcada, especialment en Valparaso, ciutat patrimonial considerada la capital cultural del pas; que assenta un precedent a nivell professional, davall iniciatives com la Zona Disseny, les Indstries Creatives o la d'un grup considerable de professionals que estan adonant d'un moviment que ve marcant un fort impacte en el creixement del valor de l'ofici, del comer i de l'aportaci d'est per a la cultura local i nacional. Per aquesta situaci, per contra del que hagus de semblar, no s'ha vist reflectida pel que fa a internet. Si b les propostes es multipliquen, pocs sn els espais generats per a la promoci de la disciplina o ms encara per a la comercialitzaci del que el mateix ofici produeix; podrem dir que s'han quedat sota els parmetres de la WEB 1.0. Des d'aquesta perspectiva, hui s possible trobar ms oferta en contextos del tipus xarxes socials que als propis portals especialitzats per fer negocis. Sona estrany que Valparaso, un lloc fonamental per a la formaci universitria del disseny, aix com per a l'emprenedor professional, no tinga respostes que permetin un creixement a l'una del que dit de forma retrica en succeeix al mn analgic. Els diferents llocs, portals, pgines i espais web disposats per a la promoci i comercialitzaci del disseny a Xile i particularment en Valparaso, no coincideixen amb el creixement que ha tingut la professi aquests ltims anys en aquesta zona, i menys encara amb l'evoluci d'internet. D'altra banda, no han provocat el resultat que s'espera d'aquest tipus de projectes online que compten amb un impuls notable sobre el creixement del patrimoni particular, tant com de les economies regionals i nacionals. El mercat del disseny, aix com qualsevol pot ampliar-se a travs d'aquests mitjans, per per aix ha d'actualitzar els seus mtodes de posicionament, les seves relacions i les seves estratgies de comunicaci dins del context tecnolgic actual. I aix no passa solament per mostrar-se, com qui penja un afiche, un cartell, o llana un anunci audiovisual, televisiu que b podria funcionar en la web, o per tenir una pgina web amb dades de contacte; passa per entendre el com evoluciona aquesta xarxa, la seva naturalesa, les qualitats que va adquirint el mitj en qu es desenvolupa, i les opcions que tenen els diferents usuaris d'actuar i interactuar en ella. Per tant, aquest estudi t com a objecte realitzar una anlisi que reconega i inscriga un context elemental per a desenvolupar un model de gesti que permeti la creaci d'un projecte de comercialitzaci i difusi de l'mbit del disseny a travs de la xarxa; un projecte web real indexat, com a recurs originari de la regi de Valparaso i del disseny www.designing.cl. Ser fonamental per conixer aquest escenari, l'anlisi a escala de models, de llocs i recursos, primer internacionalment destacats, desprs web(s) que es distingeixin en l'mbit nacional, per finalment observar aquells que ressalten en l'esfera local. El mtode comprn el treball de camp que ens obliga a identificar aquests recursos per desprs analitzar-los i determinar la informaci suficient que sostinga l'estructura. Finalment no podem deixar d'anomenar que un dels valors rellevants derivats d'aquesta investigaci s l'aportaci social, ja que s'enquadra dins dun projecte que veur un producte acabat i que enfortir un mbit comproms amb un gran sector de la societat. s un projecte tipolgic, ja que aborda, aspectes precisos d'una de les cadenes de la realitat humana: educaci-treball-mercat; geogrfic, ja que els fets i els individus involucrats s'inscriuen en un territori determinat; evolutiu, ja que interv els processos temporals dels individus, delimitat per un comproms continu; i s cultural, ja que afecta a persones definides, les seves actituds, les seves confiances, comportaments, normes, en rigor les seves conductes; un projecte que potencia la indstria del disseny a la regi, la projecta internacionalment i que per tant suma al seu valor d'investigaci, el fet que enfortix a un sector de la poblaci. ESTUDIO PARA LA ELABORACIN DE UN MODELO DE GESTIN Y DESARROLLO DE UN SITIO E-COMMERCE DE PRODUCTOS DE DISEO EN CHILE