A Service-Oriented Approach for the i* Framework Resum Noves àrees d'aplicació com comerç electrònic, aplicacions per a provisió de serveis i computació P2P (peer-to-peer) requereixen de sistemes de programari complexos que puguin suportar processos de negoci “en línia”. Actualment, els enginyers de programari han descobert l'efectivitat d'usar tècniques de modelització organitzacional per a guiar el procés de producció d'aquest tipus de sistemes complexos. En aquest context, el framework i* és una de les tècniques de modelització organitzacional millor fonamentades avui dia. i* s'enfoca en dos aspectes principals: a) la representació de les relacions socials i intencionals que existeixen entre la xarxa d'actors d'un negoci. b) la representació del comportament intern requerit per a satisfer les dependències entre actors. El framework i* permet descriure una organització com una xarxa d'actors que tenen llibertat d'acció, però que depenen d'altres actors per a assolir les seves metes i objectius.No obstant això, a pesar de les avantatges bé conegudes de*i, existeixen certs problemes que necessiten ser resolts per a assegurar la seva efectivitat en ambients reals de desenvolupament. En aquest sentit, el framework necessita ser avaluat en la pràctica amb l'objectiu d'identificar les seves fortaleses i debilitats en casos d'estudi reals. Un dels objectius d'aquesta tesi va ser realitzar una avaluació empírica que ens permetés identificar i analitzar els problemas pràctics de *i . Es presenten les lliçons apreses en termes de fortaleses i de punts febles que necessiten ser resolts. A més, la tesi presenta solucions als punts febles que van ser detectats en l'avaluació empírica. Creiem que l'orientació a serveis és un paradigma molt prometedor per a enfrontar la complexitat de la modelització de sistemes de tecnologies d'informació actuals. En aquest sentit, el principal objectiu d'aquesta tesi va ser definir una arquitectura orientada a serveis que ens permetés resoldre els problemes de complexitat de* i en la pràctica. L'arquitectura proposada distingeix tres nivells d'abstracció complementaris (serveis, processos i protocols) i descriu un enfocament metodològic per a alinear els models de negocis produïts en cada nivell d'abstracció. Aquest enfocament orientat a servei considera els següents aspectes: a) un llenguatge de modelització conceptual basat en les primitives de modelització de *i , el qual defineix els conceptes i les seves corresponents relacions. b) Una arquitectura orientada a serveis, específica per al framework i*, que defineix els components del servei i els diagrames de modelització i finalment c) un mètode de modelització per a representar serveis a nivell organitzacional. Els serveis de negoci i els components del servei han estat definits en forma precisa en termes de propietats i relacions. És important fer notar que els components del servei han estat dissenyats tenint en compte la seva utilitat per a representar serveis al nivell organitzacional. La nostra intenció al proposar extensions al framework i* és donar solució a les actuals limitacions que tenen els analistes a l'usar i* com llenguatge de modelització en el seu estat actual. Amb això s'intenta donar una solució als problemes detectats i fer més simple la tasca de modelització organitzacional.