Resum La tesi que a continuació es presenta sorgix com una resposta pràctica al problema mediambiental relacionat amb l'ocupació de substàncies sintètiques com a fluids de treball en molts dels equips de climatització comercialitzats en l'actualitat. D'altra banda, amb el desenrotllament d'esta tesi es busca donar alternatives a la creixent demanda de sistemes de climatització eficients que contribuïsquen a l'optimació dels recursos energètics. Per tant, un dels objectius plantejats en el desenrotllament de la tesi ha sigut el dissenyar i construir diferents prototips experimentals de bombes de calor, particularment de tipus aigua-aigua, a partir de components de distintes tecnologies, i avaluar el seu rendiment amb l'ús del propà. Així mateix, amb la realització del present treball es pretén impulsar el desenrotllament de noves tecnologies d'alta eficiència, concretament fent ús d'este hidrocarbur com a fluid de treball. La caracterització dels prototips es va portar a terme realitzant diferents estudis de càrrega amb la finalitat de determinar la mínima quantitat de propà en cada sistema per a obtindre les màximes prestacions quant a COP i capacitat. Al mateix temps s'han realitzat diferents estudis que han permés determinar els paràmetres d'operació més importants en cada unitat per a funcionar amb este refrigeren-te, amb la qual cosa qual s'ha aconseguit optimar el rendiment dels components estudiats i el dels sistemes en el seu conjunt. Els estudis han mostrat que els elements principals, com el compressor o els intercambiadors de calor presenten majors rendiments amb l'ús del propà en comparació a alguns refrigerants sintètics com el R407C. Açò es deu en gran mesura a les excel•lents propietats termodinàmiques i de transport del propà, així com a l'evolució que este refrigerant té a través dels components del sistema, amb la qual cosa s'aconseguix minimitzar les irreversibilitats associades als diferents processos que es porten a terme en l'interior d'estos components. Quant a la càrrega òptima de propà, segons el disseny del circuit frigorífic i el tipus de lubricant empleat s'han obtingut càrregues de refrigeren-te pròximes als 500 grams, que han permés obtindre coeficients d'operació elevats davall condicions de treball típiques de calefacció i refrigeració, així com capacitats específiques de refrigeració entre 25 i 33 Wats per gram de propà.