Resum Este treball d'investigació, representa una evidència empírica de com les capacitats internes i l'aprofitament de les oportunitats tecnològiques, actuen com a determinants clau de la capacitat innovadora de les PIMES. L'anàlisi es basa en una mostra de 138 empreses (PIMES) pertanyents al sector metall-mecànic, ubicades en la província d'Alacant. Els resultats demostren com a empreses exposades a les mateixes oportunitats tecnològiques, no obtenen els mateixos beneficis, pel fet que tenen distintes habilitats per a identificar i explotar els fluxos de coneixement, açò és, a causa de diferents capacitats d'absorció. Les distintes estratègies d'adquisició de coneixement extern (oportunitats tecnològiques) que s'han considerat són, la cooperació, la compra i el capital de negoci. Com a cooperació s'han definit tres tipus d'agents: industrials (clients, proveïdors i competidors), no industrials (agents privats) i no industrials científic tècnics (universitats i centres tecnològics); com a estratègies de compra, s'han considerat: la utilització de recursos externs d'I+D, la compra d'I+D ja realitzada i la compra de tecnologia (equips, maquinària i programari) i com a capital de negoci, l'assistència a esdeveniments del sector i la pertinença a associacions relacionades amb l'activitat empresarial. En un primer pas, s'ha mesurat individualment, l'impacte de les activitats internes de I+D i la utilització de les oportunitats tecnològiques, en els resultats d'innovació. A partir de l´estudi individual, s´han analitzat els possibles efectes de substitució i complementarietat entre les capacitats internes de l'empresa i les oportunitats tecnològiques. Posteriorment, s'ha mesurat la influència de les capacitats internes (capacitat d'absorció) en l'aprofitament de les oportunitats tecnològiques en pro d'obtindre resultats d'innovació. Esta anàlisi s'ha realitzat en dos etapes. En la primera etapa, s'han definit multigrups a partir de distints nivells de capacitats internes (freqüència de realització d'I+D interna i formació acadèmica dels empleats), i s'analitza com la capacitat d'absorció condiciona el tipus d'estratègies que tenen relació amb els resultats d'innovació. En la segona, s'analitza l'efecte de la capacitat d'absorció a través de l'efecte absorció creat a partir variables absorció creada per a tal efecte. Addicionalment, s'han analitzat els resultats d'innovació de les empreses en relació amb el nivell tecnològic dels seus clients i proveïdors, així com l'extensió de la cadena de valor. L'anàlisi de l'extensió de la cadena de valor radica a analitzar com la globalització de la cadena de valor (clients i proveïdors), mesura en extensió geogràfica de clients i proveïdors (nacional i internacional), enfront de les relacions endogàmiques en el territori (comarcal), es relacionen amb els resultats d'innovació. Per a poder estudiar i analitzar les hipòtesis plantejades, s'han proposat diversos models econométrics, de regressió lineal múltiple. El test realitzat sobre els distints models, es correspon amb la regressió condicional (stepwise regression). Addicionalment, s'han emprat altres tècniques d'anàlisi multivariant, com el càlcul de diferències de mitges. Paraules clau: innovació en PIMES, I+D interna, oportunitats tecnològiques, capacitat d'absorció, grau tecnològic de clients i proveïdors, extensió geogràfica de la cadena de valor.