RESUM DE LA TESI Una vegada analitzat l'estatus quaestionis relatiu a la prevenció de riscos laborals en els ensenyaments universitaris, el resultat de la tesi ve a posar de manifest, en primer lloc, l'escassa o nul·la presencia de la prevenció de riscos laborals com a matèries troncals en les directrius generals dels títols oficials de grau elaborats pel Govern d'Espanya i en segon lloc, l'escàs grau d'implantació que estes matèries han alcanzado en les ensenyances oficials de grau i de postgrau que es cursen en les universitats espanyoles. Són pràcticament les titulacions d'enginyeria i dins d'estes les d'Enginyeria Tècnica Industrial les úniques en les que, de forma generalitzada, les Universitats han introduït en els corresponents plans d'estudis matèries relatives a la prevenció de riscos laborals, ben com a assignatures obligatòries o ben com a assignatures optatives. Resulta igualment destacable la presència d'estes matèries en les ensenyances de Diplomat en Relacions Laborals i la incorporació, més recentment, en els estudis de Llicenciats en Ciències del Treball, en Psicologia o de Diplomat en Infermeria, en tots els casos generalment amb la consideració d'optatives. Una vegada fixats els objectius i els fins que es perseguixen amb la tesi el plantejament de la mateixa s'estructura en sis capítols, precedit d'un d'introducció en què s'enuncia el problema, es planteja la investigació i es descriu la metodologia, el disseny i el desenrotllament de la tesi així com el model a utilitzar en la investigació. En el primer capítol es comença per definir el marc teòric i contextual de referència amb la finalitat de situar el problema plantejat, "La prevenció de riscos laborals en els ensenyaments universitaris", comprenent d'una banda el marc normatiu de la prevenció de riscos laborals a Espanya i en la Unió Europea i per una altra, el marc normatiu del sistema educatiu espanyol, centrat especialment en els ensenyaments universitaris (els seus antecedents i situació actual), així com l'estat del coneixement. En un segon capítol, i després d'un primer diagnòstic obtingut a partir de l'anteriors treballs realitzats per l'autor, es presenten els resultats de la investigació documental portada a terme sobre l'anàlisi de les directrius generals de les 69 titulacions de grau mes directament relacionades amb la prevenció de riscos laborals i de l'estudi detallat de 464 plans d'estudis relatius a les titulacions considerades, comprenent, a més les ensenyances de postgrau. En el tercer capítol s'analitza la situació de "La prevenció de riscos laborals en les ensenyances d'enginyeria" que constituïx, junt amb l'estudi prospectiu desenrotllat en un apartat específic, el nucli central de la tesi. Partint de la situació dels estudis d'enginyeria a Espanya, es contempla tant l'evolució històrica d'estes ensenyances com les seues atribucions i competències, per a continuar detallant per a cada u de les branques en què s'han considerat inclosos els actuals títols d'enginyeria (arquitectura i enginyeria de l'edificació, enginyeria aeronàutica, enginyeries agrària i forestal, enginyeria civil, enginyeries de la branca industrial, enginyeria de mines, enginyeria de telecomunicació i enginyeria naval i oceànica), els seus antecedents, el vigent catàleg de títols que ho integren, les activitats professionals desempeñadas pels seus titulats i la situació actual que presenta en cada una d'ells la integració de la prevenció de riscos laborals en els seus plans d'estudis, així com la seua relació amb altres matèries afins com les de qualitat i el mig ambient. Es contempla a més la situació derivada de l'entrada en vigor de la nova normativa per a l'elaboració dels plans d'estudis dels nous títols adaptats a l'Espai Europeu d'Educació Superior. En un quart capítol es planteja la realització d'un "Estudio prospectiu", per a analitzar el grau d'integració de la prevenció de riscos laborals en les ensenyances d'enginyeria, justificant i detallant el model d'investigació qualitativa utilitzat, basat en la tècnica Delphi adaptada per a la seua utilització on-line. Finalment es presenta el "Anàlisi i la valoració de resultats", en el capítol quint, analitzant i valorant els resultats obtinguts, tant pel que fa als plans d'estudis considerats com als resultats obtinguts de la investigació qualitativa realitzada. Per a concloure, en un últim capítol de "Consideracions finals", exposant els resultats alcanzados tant relatius al grau de compliment de les hipòtesis plantejades al començament de la investigació i dels objectius perseguits amb la mateixa, com les conclusions capitulars i generals obtingudes. Entre les que s'oferixen propostes, alternatives i solucions perquè en els futurs plans d'estudi, elaborats a partir del Reial Decret 1393/2007, de 29 d'octubre, pel qual s'establix l'ordenació dels ensenyaments universitaris oficials (BOE de 30 d'octubre del 2007), es contemple amb una major presència la prevenció de riscos laborals, oferint a més la possibilitat de la seua integració no sols com a matèries comunes, obligatòries o optatives sinó també, com a matèria transversal, en les assignatures de continguts tecnològics i/o d'enginyeria relacionades directa o indirectament amb la prevenció. S'espera contribuir, d'acord amb la normativa vigent, a la necessària integració d'esta matèria en el sistema general de gestió de l'empresa. Finalment, s'inclouen és este capítol les estratègies d'actuació, les futures línies d'investigació i els treballs derivats de la investigació publicats durant el desenrotllament de la mateixa.