RESUM DE LA TESI Títol: “Model d'avaluació i diagnosi d'excel•lència en la gestió, basat en el Quadre de Comandament Integral i el EFQM Excellence Model®. Aplicació a les Caixes Rurals” Autora: Ana Mª Martínez-Vilanova Martínez Director: Dr. D. Manuel Rodenes Adam Aquesta tesi s'integra dins del projecte d'investigació SOCOTE, finançat pel CICYT amb referència DPI2002-04342-C05-5, titulat “Disseny i implementació d'un sistema d'ajuda a la presa de decisions per a la gestió de l'empresa”, que s'ha dut a terme en el Grup d'Investigació ITIO del Departament d'Organització d'Empreses, i INECO (Centre d'Enginyeria Econòmica) de la Universitat Politècnica de València, en col•laboració amb AITEX (Associació d’indústries del tèxtil), el ITI (Institut de Tecnologia Informàtica), CONFEVAL (Confederació de Cooperatives de València), i la Federació de Caixes Rurals de la Comunitat Valenciana. També participen la Universitat de Múrcia, la Universitat de Cantàbria, i la Universitat Politècnica de Catalunya. Aquesta investigació en particular desenrotlla una ferramenta d'autoavaluació, basada en el Quadre de Comandament Integral i en una adaptació per a petites i mitjanes empreses del EFQM Excellence Model®, amb la finalitat d'identificar factors crítics i servir d'ajuda a la presa de decisions en la gestió de processos. És continuació d'anteriors investigacions per a facilitar l'autodiagnòstic en petites i mitjanes indústries sobre variables causa (Lideratge, Estratègia i Planificació, Qualitat de la Direcció Comercial, Gestió del Personal, Gestió de Recursos, Gestió de la Informació, i Sistemes de Qualitat i Processos) i variables resultat (Satisfacció del Client, Satisfacció de la Direcció Comercial, Satisfacció del Personal, Resultats en la Societat, i Resultats Comercials i Empresarials). S'ha realitzat una revisió bibliogràfica sobre models i treballs precedents, adaptant la investigació a entitats financeres. El treball de camp s'ha realitzat mitjançant un sistema automatitzat per Internet, que han utilitzat 25 entitats. Aquesta ferramenta proporciona de forma immediata el diagnòstic de l'entitat tant en les perspectives del Quadre de Comandament Integral com del EFQM Excellence Model®. S'han contrastat hipòtesi de relació causa efecte en ambdós models. Addicionalment s'han analitzat els perfils estratègics d'acord amb la proposició de valor per al client (Excel•lència operativa, Lideratge en el producte i Relació amb el client) i l'alineament real de cada entitat amb les tres estratègies.