RESUM Aquesta tesi doctoral tracta sobre els sistemes de compensació activa de connexió en derivació que s’utilitzen per a la millora de la qualitat del subministrament elèctric i de la eficiència energètica a les xarxes elèctriques de distribució i a les instal•lacions a quatre fils. A la present tesi es desenvolupa un nou filtre o compensador actiu de potència amb la capacitat de triar els fenòmens a compensar. La tesi inclou diferents propostes a determinades parts del sistema de control que permeten la millora de les característiques finals del compensador actiu desenvolupat. Es presenten les estratègies de compensació global mes utilitzades en compensadors actius i es proposa un mètode de compensació global basat en la norma IEEE Std. 1459. Se inclou un estudi comparatiu entre les diferents estratègies de compensació global i la estratègia proposta. Per a la obtenció del compensador selectiu, es proposen dos mètodes diferents per a la descomposició de les corrents de la càrrega i la obtenció de les corrents de compensació. El primer mètode està basat en la utilització de les conductàncies per fase i la conductància equivalent del sistema trifàsic. El segon es basa en la descomposició de potències proposada a la IEEE Std. 1459-2000. Es presenta un anàlisis dels dos mètodes proposats. Es presenta el disseny del sistema complet per a la implementació del compensador selectiu proposat. El sistema de control inclou, la utilització de la tècnica “moving window” per a la obtenció de les corrents de referència, el disseny d’un regulador de corrent de baix cost computacional, el disseny del regulador per al control de la tensió del bus dc i el desenvolupament d’un nou modulador vectorial tridimensional aplicable a la topologia de la etapa de potència utilitzada. Es presenten els resultats de simulació i experimentals del sistema de compensació dissenyat per a diferents tipus de càrregues i de condicions d’alimentació. Els resultats demostren que el sistema proposat aconsegueix la millora de la qualitat del sistema elèctric així com el bon funcionament del sistema de compensació selectiu. Per últim, es presenten les conclusions, aportacions, les línies a seguir en futurs treballs i les publicacions derivades del resultats d’investigació obtinguts a la present tesi doctoral.