L'ENSENYANÇA DEL DIBUIX ARTÍSTIC A XILE: 1797-1858 (Sinopsi) Per Ignacio Villegas Vergara El treball aborda les circumstàncies polítiques, socials i ideològiques, que es van desenrotllar els primers cursos d'art a Xile, en particular de dibuix. La investigació s'inicia el 6 de març de l'any 1797, data en què Manuel de Sales funda l'Acadèmia de Sant Lluís. Conclou en 1858 amb la creació de l'Acadèmia de Pintura. Sis són els objectius de la investigació: 1. Ressenyar la documentació pertinent que fonamenta les causes de la creació dels primers cursos de dibuix a Xile. 2. Discriminar entre les teories, a les principals que van incidir en la creació de cursos en un sistema d'ensenyança artística. 3. Comprendre i exposar les principals directrius polítiques i socials del Xile de 1800 que van permetre la posada en marxa dels cursos de dibuix, per a corregir imprecisions històriques entorn de la creació de les primeres iniciatives en l'àmbit de les Belles Arts a Xile. 4. Conéixer els principals efectes que va tindre per a Xile la creació dels cursos de dibuix artístic. 5. Determinar les fites en la fundació de les primeres escoles amb cursos de dibuix a Xile. 6. Ressenyar als gestors de les iniciatives d'ensenyança artística, en particular a Manuel de Sales, per a comprendre l'orientació de les seues accions en este àmbit. Es va emprar una metodologia qualitativa, amb anàlisi del tipus relacional creuant fets amb persones i idees. Una anàlisi bibliogràfica extensa va determinar que l'escàs registre de fets pertinents a esta investigació en el límit dels segles XVIII i XIX, i la inexistència d'investigacions sobre ensenyança de Belles Arts en el Xile colonial, ha permés construir una història parcial, amb errors i inexactituds, que han portant a creure per anys, que l'ensenyança de les Belles Arts a Xile comença amb l'Acadèmia de Pintura (1858). Esta investigació demostra la importància que l'obra dels espanyols Rodríguez Campomanes i A. Colomí va tindre en les idees de l'impulsor del primer curs de dibuix a Xile. A pesar del convulsionat panorama polític espanyol i xilé en les dates estudiades, l'impacte de les idees espanyoles van perdurar durant més de 65 anys, declinant amb l'arribada de la influència italiana i francesa Algunes conclusions rellevants de la investigació: Indiferenciación epistemològica del concepte d'art i artesania a Xile en el segle XVIII. Clara influència espanyola en l'inici de l'educació artística xilena. Creació a Xile (segle XVIII) del primer curs de dibuix amb una metodologia ductosa. Incorporació en l'ensenyança de l'encreuament entre art (dibuix) i ciència. Valoració social parella de l'art, artesania i ciència. Creació de l'ensenyança artística popular. Impacte de les idees de M. de Sales en l'ensenyança xilena del segle XIX. Baix perfil de l'ensenyança del dibuix en els inicis de la República.