RESUM Per mitjà d'esta investigació es demostra el nexe d'unió entre la música culta i el jazz dins del repertori clàssic de saxòfon més representatiu del segle XX i es posa de manifest una metodologia en la qual es poden vincular ambdós mons sense cap prejuí. Per a aconseguir cada un dels objectius plantejats, s'ha efectuat un desenvolupament metodològic dividit en dos parts: una analítica-comparativa i una altra d'aplicació docent (experimentació en l'aula i creació). La part analítica-comparativa és la part principal i està organitzada en dos capítols traçant una síntesi de les dècades que han anat succeint durant el segle XX. El primer capítol (repertori tradicional), comprén obres des de començament del segle XX fins a 1950, i el segon (repertori d'avantguarda) des de 1950 fins a l'actualitat. Els apartats i subapartats que constituïxen ambdós capítols, es concreten per mitjà de nombrosos exemples musicals d'obres mestres del repertori de saxòfon exposant la transició i evolució que ha experimentat gran part d'este repertori amb estes característiques. L'anàlisi efectuada, mostra una visió general de les diferents èpoques que han anat sorgint, tractant, entre altres aspectes, tots els elements determinants dels diversos corrents apareguts al llarg d'este període. Així mateix, cada capítol versa sobre un tema distint, on es relacionen i comparen els elements principals de les obres més representatives amb el món del jazz. La segona part, aplicacions docents, constituïx una aportació experimental pràctica d'índole creatiu que consistix en la realització de diversos exercicis incorporant de forma progressiva la pràctica de la improvisació i creació dins d'un context educatiu. Este capítol, principalment es fonamenta en la composició de peces, exemples jazzístics, i incorporació de conceptes i recursos per a la improvisació i creació, aplicant algunes de les conclusions més importants obtingudes en la primera part. Esta annexió de nous procediments metodològics té la finalitat d'unificar criteris respecte a les diferents tendències tractades en la investigació.