Esta tesi s'ha desenrotllat dins d'un projecte FEDER-Cicyt titulat „el Canvi de la Pyme davant de la Societat de la Información„. Per això, es partix de les investigacions anteriors, (González, 2001; Miñana, 2001; i Rodenes 2002) orientades a definir instruments de mesura d'ajuda a l'autodiagnòstic en tres camps: la capacitat d'aprenentatge organitzatiu (AO), la creació de valor de la TI, i factors crítics de gestió. Esta quarta investigació, a més d'abordar certa integració dels diferents models indicats, i introduir algunes modificacions, s'incorpora un nou camp com és el cultural. En concret, partint de diversos models de cultura i en especial del d'Hofstede (1999) s'ha modificat, per a donar lloc a un model específic adaptat al nostre entorn. Este model, unit als altres tres referits, ha permés analitzar els efectes directes i indirectes sobre els resultats dels quatre factors. Tot això, s'ha aplicat sobre dos sectors cooperatius: Cooperatives Citrícoles i Caixes Rurals a la Comunitat Valenciana. Se'ls ha passat un qüestionari específic, que ha permés contrastar els models propostos i hipòtesi plantejada.