Durant els últims cinquanta anys s'ha publicat una gran quantitat de treballs relacionats amb el fenomen de la participació. Així mateix, un bon nombre d'empreses ha optat per posar en marxa procediments que faciliten la participació dels operaris. Hem dedicat la primera part del nostre treball a presentar la terminologia que utilitzarem en esta tesi i identificar els procediments més habituals en les empreses. Comencem per aquells que permeten als operaris influir en les decisions, en este grup apareixen programes relacionats tant amb la gestió participativa com a la democràcia industrial o al cooperativisme. Posteriorment, exposem les alternatives per a dur a terme la participació econòmica, diferenciant les que estan relacionades amb el capital i les que s'associen al valor afegit. Així mateix, fem una estimació del grau d'ús d'estos procediments. En el capítol amb què tanquem el nostre treball de revisió teòrica, ens dediquem a identificar què resultats es poden obtindre amb la intervenció dels operaris en la presa de decisions. En la part dedicada a l'anàlisi de les dades obtingudes en el nostre treball de camp, comencem descrivint els programes de participació que utilitzen les empreses espanyoles. Després, exposem els resultats que s'obtenen al posar-los en marxa. Per a això, emprem mesures subjectives i mesures objectives. En el següent apartat, resumim les dades sobre la tendència que presenta la participació de cara al futur i el tipus de transformacions internes que tenen lloc quan s'utilitza. Una vegada completat l'anterior, ens ocupem de comprovar la relació que existix entre els programes de participació i determinades característiques de l'empresa, amb l'objectiu d'identificar les situacions en què és més probable trobar empreses participatives. Finalment, compararem la situació espanyola amb la de les grans empreses nord-americanes.