L'estudi dels models i estratègies utilitzades pels països desenrotllats per a integrar el disseny en les PIMES és una condició necessària, però no suficient a l'hora d'aplicar-los a la realitat de les empreses de països en via de desenrotllament com Xile. El procés d'innovació que implica la incorporació del Disseny en la gestió estratègica de les empreses de la regió de Valparaíso exigix l'adaptació d'estos models a les seues característiques i circumstàncies. La present Tesi intenta aportar en este sentit, analitzant críticament els principals models proposats a Europa per a incorporar el Disseny en la Gestió de les Empreses; diagnosticant l'estat de l'art de la integració del Disseny en les micro, xicoteta i mitjana empreses de la regió de Valparaíso; i finalment proposant, fruit de la comparació dels models europeus analitzats i el diagnòstic sobre la integració de disseny en la MIPYMES de la regió de Valparaíso, Xile, recomanacions de caràcter general perquè el procés d'integració del Disseny en les empreses referides es cristal•litze de manera apropiada. Tant el diagnòstic en relació al nivell d'Incorporació del Disseny en la Gestió de les Micro, Xicotetes i Mitjanes Empreses Manufactureres de la regió de Valparaíso a Xile com la definició d'un sistema de suggeriments entorn de la gestió del disseny més apropiada a este tipus d'empreses, es van establir a través d'una anàlisi comparativa entre els models europeus analitzats i els resultats de la investigació de camp executat en la regió de Valparaíso l'any 2008. En esta Tesi es van identificar tres factors crítics per a la gestió estratègica del disseny en les micros, xicotetes i mitjanes empreses de la regió de Valparaíso. Estos són: i. La gestió estratègica corporativa de les MIPYMES; ii. El coneixement i valoració del disseny per part dels alts directius de les MIPYMES i iii. La grandària econòmica de les MIPYME industrials. Finalment s'ha comprovat la hipòtesi base del present estudi, que esperava trobar en les MIPYMES industrials un baix nivell de gestió estratègica, un baix nivell d'integració del disseny i un baix nivell de coneixement i valoració del disseny, i es diferencien significativament en funció de la seva mida econòmic.