RESUM MITOLOGIA COSMOGÒNICA, ART MESOAMERICÀ I CINEMA ANIMAT. Revisió dels aspectes formals del personatge mitològic de Mesoamèrica Prehispànica, la serp enplomada, en produccions audiovisuals animades. Aquesta és una investigació exploratòria i retrospectiva de caràcter correlacional, que examina la representació de la figura mitològica central de Mesoamèrica Prehispànica en audiovisuals animats. Com la nostra formació és en l’àrea de les comunicacions, específicament, en la creació i observació d’audiovisuals animats, advertim diverses errades en la interpretació d’aspectes culturals als audiovisuals animats. El que ens porta a plantejar un mecanisme d’anàlisis, amb el qual revisem cóm han sigut reinterpretats els aspectes formals d’un personatge mitològic als audiovisuals animats. El nostre plantejament hipotètic diu que els autors d’audiovisuals animats, basen la seua obra en una documentació apropiada, aconseguint alhora un producte que posseeix major valor educatiu i artístic, que aquells que omiteixen els trets elementals de les cultures esmentades, per tant, es tracta d’una revisió del perfil identatari dels audiovisuals animats. Per tot això, s’estableixen els següents objectius centrals: Revisar i constatar el cóm es va representar la serp emplomada a l’univers seleccionat i definit dels audiovisuals animats. Descriure, analitzar i correlacionar els audiovisuals animats que representen i empren la figura central dels mites cosmogònics de Mesoamèrica Prehispànica, des d’una vessant qualitativa pel que fa als seus referents narratius documentals. Comprovar que la figura i imatge de la serp emplomada com a personatge en produccions animades, juga un paper rellevant a l’ univers dels audiovisuals datats. La metodologia emprada en el desenvolupament d’aquesta tesis fou dividida dues fases, primer realitzàrem una investigació exploratòria, en ella vam recaptar un conjunt d’audiovisuals animats que constituïren una base de dades suficientment, representativa de l’univers traçat, alhora, estructuràrem un marc teòric que recolça el flux temàtic general de la tesis, explicant així, la importància de les narracions essencials en l’escenari mediàtic contemporani, així com també recopilàrem els antecedents antropològics i arqueològics de l’àrea esmentada. En una segona etapa vam analitzar i correlacionar els audiovisuals seleccionats de la compilació de dades amb els antecedents antropològics i arqueològics recollits amb anterioritat. Aquest procés ens va portar a concloure els següents punts, dels quals primer destaquem els relacionats amb els objectius centrals abans esmentats: El personatge posseeix característiques definides i identificables als diversos audiovisuals animats. Confirmem que la figura ofidia és un numen important dins de l’imaginari americà, encara avui en dia. El personatge observat és un apropiat objecte simptomàtic que reflexa les polítiques d’identitat dipositades als audiovisuals animats, siguen aquests vehicles cognitius. Comprovem que la estructura narrativa i la figura de la serp creativa en alguns audiovisuals animats recopilats i observat, és representada mitjançant una documentació antropològica compromesa amb el respecte a les cultures ancestrals. Aquest factor afegeix major valor educatiu i artístic als audiovisuals animats. Veiem en altres audiovisuals animats que la serp és representada sota una perspectiva no documentada, amb la qual cosa es desvirtua el missatge central de les narracions ancestrals. A més, en base a una sèrie d’observacions derivades de la pròpia investigació al voltant del corpus estudiat, ens volem referir particularment, als processos associats a la producció d’audiovisuals, constatem que l’univers trobat fins la data, es pot constituir com una mena de gènere comunicacional definit, a l’hora que advertim que en la seua totalitat i particularment, en el nostre cas es conforma de les tres següents descripcions genèriques: La primera es refereix als audiovisuals animats sobre mites, llegendes, contes, passatges històrics de l’Amèrica Prehispànica, dintre dels quals identifiquem audiovisuals animats que relaten mites cosmogònics de l’Amèrica Prehispànica. El segon subgrup genèric definit a la vegada, trobem un 9.8 % del total inicial, que representa mites cosmogònics de Mesoamèrica Prehispànica. I la tercera tracta l’últim segment, en el qual observem el tractament formal atorgat a la figura mitològica anteriorment senyalada, identificant les polítiques d’identitat al voltant del contingut dels audiovisuals observats: El continuisme neoimperial, el americanisme revisionista i las pròpies veus dels grups ètnics