Resum La injecció de fallades és una tècnica utilitzada per a la validació experimental de Sistemes Tolerants a Fallades. Es distingixen tres grans categories: injecció de fallades físiques (denominada també physical fault injection o maquinari implemented fault injection), injecció de fallades implementades per programari (en anglés programari implemented fault injection) i injecció de fallades basades en simulació. Una de què més auge està tenint últimament és la injecció de fallades basades en simulació, i en particular la injecció de fallades basades en VHDL. Les raons de l'ús d'este llenguatge es poden resumir en: .. És un llenguatge estàndard àmpliament utilitzat en el disseny digital actual. .. Permet descriure el sistema en distints nivells d'abstracció. .. Alguns elements de la seua semàntica poden ser utilitzats en la injecció de fallades. Per a realitzar la injecció de fallades basades en VHDL, diferents autors han proposat tres tipus de tècniques. La primera està basada en la utilització dels comandaments del simulador per a modificar els valors dels senyals i variables del model. La segona es basa en la modificació del codi, inserint pertorbadors en el model o creant mutants de components ja existents. La tercera tècnica es basa en l'ampliació dels tipus del llenguatge i en la modificació de les funcions del simulador VHDL. Actualment, ha sorgit una altra tendència de la injecció de fallades basades en VHDL, denominada genèricament emulació de fallades. L'emulació afig certs components al model (injectors, que solen ser pertorbadors o mutants, disparadors de la injecció, recol·lectors de dades, etc.). El model junt amb els nous components són sintetitzats en una FPGA, que és on es realitza la injecció. Amb la introducció cada vegada major de sistemes tolerants a fallades en aplicacions crítiques, la seua validació s'està convertint en un dels punts clau per al seu ús. Un exemple es dóna en el camp de l'aviació i de l'automoció, on la introducció del concepte x-by-wire implica la substitució de certes parts mecàniques per components electrònics. Els grans requeriments de seguretat, fiabilitat, etc. necessaris per a la introducció de components electrònics en aviació i automoció implica la validació dels circuits necessaris per a la implementació del concepte x-by-wire. Així, la validació de sistemes tolerants a fallades per a aplicacions crítiques per mitjà de la aplicació de la injecció de fallades basades en VHDL és una de les tasques pendents, a pesar de que els llenguatges de descripció de maquinari en general, i el VHDL en particular, s'utilitzen cada vegada més durant la fase de disseny dels circuits integrats. Una prova de la seua importància és el continu finançament que la Unió Europea proporciona a la validació de estos sistemes. A partir de totes estes dades, en la present tesi s'han estudiat, implementat, i en alguns casos millorat diferents tècniques d'injecció de fallades basades en VHDL. Una vegada desenvolupades les diferents tècniques, s'ha validat el model d'un sistema tolerant a fallades en temps real per a aplicacions crítiques. Este model s'està sintetitzant i aplicant en la indústria d'aviació, així com en la indústria d'automoció.