L’objectiu del sistema d’injecció als motors dièsel és la formació d’una mescla aire-combustible de qualitat, de manera que s’aconseguisca una combustió eficient al mateix temps que es minimitzen les emissions contaminants. Dins dels paràmetres que controlen el procés d’injecció i la formació del raig, el flux de quantitat de moviment es presenta com un dels més importants. Paràmetres del raig tan importants com penetració, angle o aire englobat depenen en gran manera d’aquest. A més, des del punt de vista del flux intern en la tovera d’injecció, la mesura d’aquest paràmetre aporta molta més informació que simplement mesurar el flux màssic, ja que utilitzant aquestes dues mesures, és possible obtenir paràmetres tan importants com la velocitat d’eixida o la secció de pas efectiva. No obstant això, a pesar de la seua demostrada utilitat, la mesura del flux de quantitat de moviment ha sigut molt poc utilitzada fins ara, principalment a causa de les dificultats que n’entranya la mesura. Els objectius aconseguits en aquesta tesi són bàsicament dos. Primer, el desenvolupament i la posada en marxa d’un sistema per a la mesura del flux de quantitat de moviment, el qual està basat en la mesura de la força d’impacte del raig. I segon i més important, la utilització d’aquesta mesura en l’estudi experimental dels processos d’injecció, on s’ha mostrat com una eina molt útil a l’hora d’entendre els fenòmens involucrats en el procés d’injecció. Fruit d’aquest treball, es dedueixen conclusions importants sobre la influència de la geometria dels orificis i el fenomen de cavitació sobre la injecció.