RESUM Els òxids de nitrogen (NOx) emesos a l’atmosfera contribueixen de forma significativa a la contaminació ambiental. Es conegut que els NOx estan involucrats en nombrosos problemes mediambientals com la pluja àcida o l’smog fotoquímic. A més algunes malalties com la bronquitis, la pneumonia, o alteracions del sistema immunològic estan relacionades amb els nivells atmosfèrics del NOx. Per això el desenvolupament de nous sistemes per al control d’aquests contaminants és un tema de gran interès i actualitat. Aproximadament la meitat de les emissions de NOx es deuen als motors dels automòbils. Les tecnologies existents actualment per al control d’aquests contaminants, com els catalitzadors de tres vies (TWC: Three Way Calalyst), no son molt efectives per a reduir aquestes emissions en els vehicles tipus diesel o en els de motor lean burn, això es deu principalment a les condicions d’excés d’oxigen en les que treballen. Per tant es necessari dissenyar un nou sistema catalític que permeta reduir específicament les emissions de NOx en aquests motors. Un altre focus emissor d’aquest contaminant son els regeneradors de la unitat de craqueig catalític i les continues revisions de la legislació mediambiental estan obligant a les refineries a desenvolupar noves tècniques per a controlar-los. Una possible solució per al control d’aquestes emissions es el desenvolupament de nous additius catalítics que permeten eliminar els contaminants formats. Aquesta tesi, dins del àrea de la Catàlisi Ambiental, té com a primer objectiu el desenvolupament d’un catalitzador d’emmagatzemament i reducció dels NOx (NOx-Storage-Reduction, NSR) en fonts mòbils. Aquest tipus de catalitzador també es coneix com a trampes de NOx (Lean NOx-Trap, LNT). Per a aconseguir aquest objectiu es va estudiar la activitat de nous catalitzadors basats en òxids mixtes, provinents d’hidrotalcites dopades amb metalls de transició, a diverses temperatures i es va estudiar la seva resistència a verí com H2O y SO2. Els resultats obtinguts mostraren que el catalitzador derivat de la hidrotalcita Mg/Al que conté coure o cobalt son actius a baixa temperatura, especialment en les mostres que tenien un 10 o 15 % de cobalt. L’adició d’un 1% en pes de metalls de transició amb propietats redox com Pt, Pd, V i Ru a la hidrotalcita augmenta la seva activitat per la combinació de les propietats redox d’aquests materials i les propietats àcid-base de la hidrotalcita. Els millors resultats es varen obtenir amb el catalitzador que tenia una relació molar Co/Mg/Al = 15/60/25, contenint sodi i un 1% en pes de vanadi o ruteni. Açò es deu a que aquest material té una elevada basicitat, el que permet el emmagatzemament dels NOx com nitrats durant els cicles oxidatius del motor (cicle lean). Al mateix temps, les propietats redox del cobalt i del V o del Ru permeten que els nitrats emmagatzemats puguen ser reduïts en el cicle reductor del motor (cicle rich). Aquests materials mostraren una elevada activitat, a baixes temperatures i en presència d’aigua i SO2, a més el fet de no contenir metalls nobles com el Pt o el Pd, els fa molt interessants des de el punt de vista econòmic. Com a segon objectiu, es proposa desenvolupar un sistema catalític per a eliminar els NOx dels gasos formats en el regenerador d’una unitat de craqueig catalític. Per a aconseguir-ho es varen utilitzar sistemes catalítics basats en Ce-Al-O/?-Al2O3, impregnats amb òxids mixtes d’altres metalls i es va estudiar la seva activitat en les condicions de treball del regenerador d’una unitat de craqueig catalític. Els millors resultats es varen obtindre amb clusters de Sn–Al-O/Cu–Al–O interactuant amb òxids mixtes Ce–Al-O altament dispersats en ?-Al2O3. La forta interacció entre els dos òxids complexes proporciona un catalitzador estable amb alta activitat a elevada temperatura. Aquests additius serien actius en la fase densa del regenerador d’una unitat de FCC. Reducción catalítica de Óxidos de Nitrógeno en corrientes gaseosas Resumen ________________________________________________________________ ______________________________________________________________________