RESUM DE LA TESI Des de la seua aparició biològica l’ésser humà s’ha vist obligat a crear objectes que facilitaren la seua subsistència. En aquest procés la Revolució Industrial va a marcar un moment històric determinant, donat que la màquina assumirà moltes de les funcions que, fins aleshores, eren competència de l’individu. Per eixa raó, aquest quedarà adherit, més que mai, a un procés tecnològic, una destinació biològica «extensa» i «expandida» per mecanismes que alteraran profundament la relació amb el món. Prenent l’art com a reflex social, la indústria, la màquina i la nova era, van ser adoptades com a epicentre de les representacions artístiques del segle XX i, amb això, es va subvertir el llenguatge tradicional. Els sectors més crítics tractaren d’espedaçar el discurs de l’alta cultura a través de la fusió amb tot allò popular, la qual cosa creà, d’aquesta manera, una equació fonamental: art = vida. Espais públics, teatres, però especialment bars i cafès foren escenari de peculiars representacions en les quals, tot allò corporal fou el principal protagonista, una manera particular de reflexionar al voltant de les repercussions que la tècnica infligia en el cos i el seu veritable paper en la societat contemporània. Llibertat i entusiasme van ser els conceptes que definiren a les avantguardes artístiques del segle passat, una eufòria que es va esvair a causa de la Segona Guerra Mundial. El cos i la seua representació quedaren ocults. Després de la tragèdia, la societat va ser víctima d’una reestructuració profundament conservadora. Va bastar una dècada perquè certs sectors intel·lectuals sentiren que no podien seguir acceptant un contingut cultural i artístic desideologitzat. Aquell estat d’ànim políticament conscient va encoratjar les manifestacions i gestos reivindicatius recuperant el més pur estil dadaista com a vehicle per a atacar l’establishment. A finals de la dècada de 1950, tant als Estats Units com a Europa, es va reprendre l’acció corporal en la representació artística com a un llenguatge necessari per atacar la ideologia burgesa. Amb això, arribem a l’any 1968, data clau en què es va despertar la consciència social contra el totalitarisme i on el cos va recuperar la seua categoria. La performance —terme que no es va inaugurar com a tal fins als anys 1970— es va transformar en el llenguatge més adient per a representar els nous valors estètics, així com per a posar en pràctica les teories més reivindicatives. Poc a poc es consolidava un concepte d’art sociològic que defenia la integració del cos en el procés creatiu, unes demostracions que es van encunyar com a Body Art. En la dècada de 1970 podem tornar a parlar de somacentrisme. No obstant això —i és ací on Extensions corporals en el context del Body Art. Revolució del desig cobra el seu sentit—, alguns i algunes artistes, insatisfets amb una exploració del cos d’arrelament materialista, adoptaren elements configuradors de la corporeïtat com ara vestits, complements i objectes de diversa natura. Aquell interès que els i les artistes d’avantguarda mostraren per la tecnologia s’hi havia transformat en altra, de natura molt distinta que, a pesar de les seues diferències, complia les mateixes funcions que la màquina va adquirir a principis de segle XX: la d’«extensió corporal». Esta vegada no fou necessària una guerra per pal·liar la ideologia radical de la dècada de 1970, l’aparició de la SIDA, una aguda crisi econòmica i, com a conseqüència, una actitud carregada de resignació i desengany, provocaria, deu anys després, el final d’aquest període. La popularització de l’era digital s’ha encarregat de mostrar una realitat que retrocedeix als valors més reaccionaris.